بازی های المپیک توکیو

شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ 08:55
قواعد و مقررات کلی سیستم کسب سهمیه و تعیین صلاحیت اعلام شد
قواعد و مقررات کلی سیستم کسب سهمیه  و تعیین صلاحیت المپیک توکیو بازبینی شده در مورخ 30 مارس 2020 اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، قواعد و مقررات کلی سیستم کسب سهمیه  و تعیین صلاحیت المپیک توکیو (2021) بازبینی شده در مورخ 30 مارس 2020 (11 فروردین ماه 99) به شرح زیر است:

مقدمه
سیستم کسب سهمیه و تعیین صلاحیت  قوانین و مقررات وضع شده توسط فدراسیونهای بین المللی هستند که قواعد ، شیوه ها و معیارهای شرکت در مسابقات موجود در بازیهای المپیک را در بر میگیرند .
سیستم های کسب سهمیه   هر ورزش و رشته ورزشی  متفاوت میباشد و فرصت برابر و یکسانی را در اختیار بهترین ورزشکاران جهان قرار میدهد تا  در بازیهای المپیک حضور یا بند که این امر به تایید هیئت رئیسه کمیته بین المللی المپیک رسیده است .
به اطلاع شما میرساند که نظر یه شیوع ویروس کرونا و تعویق بازیهای المپیک توکیو با موافقت و تایید نخست وزیر ژاپن شینزو آبه و رئیس کمیته بین المللی المپیک آقای باخ در مورخ 24 مارس 2020  و متعاقبا تصویب هیئت رئیسه کمیته بین المللی المپیک  مقرر شد که بازیهای از تاریخ 23 جولای تا 8 آگوست 2021 در توکیو برگزرا گردد .
بنابراین ، این نسخه جدید قواعد و مقررات سیستم کسب سهمیه ( تعیین صلاحیت ) المپیک 2020 توکیو مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت و با در نظر گرفتن شرایط و موقعیت غیر مترقبه بوجود آمده جایگزین نسخه قبلی شد که قبلا در مورخ ماه جولای 2017  به تایید هیئت رئیسه کمیته بین المللی المپیک رسیده بود به فدراسیونهای بین المللی این فرصت را میدهد تا سیستمهای سهمیه بندی ( تعیین صلاحیت ) مربوطه را نظر به تاریخ جدید اعلام شده جهت برگزاری المپیک توکیو و تخصیص مکانهای  سهمیه باقیمانده اصلاح و تعدیل کندد و انها را با ضوابط کنونی وفق دهند .
حل و فصل مسائل
هر گونه اختلاف بوجود آمده بین فدراسیون جهانی و کمیته ملی المپیک در رابطه با تفسیر و اجرای یک سیستم کسب سهمیه  ( تعیین صلاحیت ) بایستی از طریق مشاوره و رایزنی با سازمان ورزش کمیته بین المللی المپیک حل و فصل گردد . چنانچه مسئله از این طریق به نتیجه نرسد ، آنگاه اخرین گام و مرحله برای حل و فصل اختلاف از طریق دادگاه عالی ورزش ( دادگاه حکمیت و داوری ورزش )  خواهد بود .
مکانهای دعوت کمیسیون  سه جانبه
هدف مکانهای دعوت کمیسیون سه جانبه دادن فرصت به کمیته های ملی المپیکی است که بطور سنتی هیئتهای کوچکی راجهت معرفی در بازیهای بعدی به بازیهای المیک گسیل داشته اند . از ورزشکاران منتخب و برگزیده کمیته های ملی المپیکی که قادر به کسب سهمیه نمی باشند ، دعوت بعمل می آید تا در رشته های ورزشی و ورزشهایی که مکانهای سه جانبه برای انها رزرو شده است ، شرکت نمایند .  کمیسیون سه جانبه باید برای افزایش اعتبار و ارزش بورسیه ورزشکاران  با همبستگی المپیک همکاری نزدیکی داشته باشد .
تخصیص شیوه  اجرایی  مکانهای دعوت کمیسیون سه جانبه از قبیل سهمیه ، ملاک صلاحیت و قابلیت و بازه زمانی بایستی بهمراه فدراسیون بین المللی ، فدراسیون بین المللی بازیهای المپیک تابستانی و اتحادیه کمیته بین المللی المپیک مورد بررسی قرار گیرد و نیز بایستی در موعد مقرر به اطلاع کمیته بین المللی المپیک برسد . مکانهای دعوت بایستی  توسط کمیسیون سه جانبه  فدراسیون بین المللی بازیهای المپیک تابستانی و اتحادیه کمیته بین المللی المپیک و  کمیته بین المللی المپیک تعیین و مقرر گردد .


قواعد سیستم کسب سهمیه  المپیک
1.سیستم کسب سهمیه  در هر ورزش باید  برای کمیته های ملی المپیک و فدراسیونهای ملی و ورزشکاران  به آسانی قابل درک باشد و نبایستی جایی برای تفسیر و تعبیر انفرادی در آن وجود داشته باشد .
2.سیستم کسب سهمیه  مختص هر ورزش بمحض تایید فدراسیونهای بین المللی و کمیته بین المللی المپیک نبایستی بدون موافقت کمیته بین المللی المپیک تغییر کند و به هر فرمت دیگری منتشر گردد .
3. هر نشریه و اطلاعات مرتبط با سیستم کسب سهمیه  بایستی توسط فدراسیونهای بین المللی برای کمیته های ملی المپیک و فدراسیونهای ملی و نیز بخش ورزشی  توکیو 2020 ارسال گردد .
4.سیستمهای کسب سهمیه  و تعیین صلاحیت باید شرایط حضور بهترین ورزشکاران را از طریق یک فرایند عادلانه و شفاف در چارچوب منشور المپیک فراهم نماید .
5.اصول کلی و جهانی بایستی بواسطه معرفی و نمایندگی قاره ای در سیستم کسب سهمیه منعکس شود . تعداد ماکسیموم و حداکثری ورزشکاران نماینده هر کمیته ملی المپیک در هر ورزش یا رویداد برای تحقق حضور گسترده کمیته های  ملی المپیک معین و مصوب خواهد شد .
6. باید بیش از یک فرصت برای کسب سهمیه و واجد شرایط شدن به ورزشکاران و تیمها داده شود ، با این وجود سیستمهای کسب سهمیه نباید برای تیمها و ورزشکاران هزینه های گزاف سفر و جابجایی را تحمیل کنند . تا جاییکه امکان دارد باید از  رویدادهای قاره ای استفاده گردد .  هیئت رئیسه کمیته بین المللی المپیک بر مبنای تاثیر و عواقب ناشی از ویروس کرونا بر روی  سیستم کسب سهمیه و گزینشی مربوطه این حق را قائل می شود تا قوانین و مقررات را انعطاف پذیر و  و آسان نماید که این امر در برگیرنده   لغو ، تعویق و تغییر مکان رویدادهای گزینشی می باشد که بوقوع پیوسته است .
7.
اساسا رویدادهای فعلی مورد تایید فدراسیونهای بین المللی بایستی برای تعیین صلاحیت بکار گرفته شود . فدراسیونهای بین المللی اجازه تحمیل یک رویداد خاص بر کمیته برگزاری بازیهای المپیک که تلفیقی از یک رویداد آزمایشی و یک رویداد گزینشی  است  را ندارد . ( مجاز به این کار نیست )  .
8.در خصوص همه رویدادهای گزینشی  که در سایه حمایت فدراسیون جهانی یا اتحادیه های قاره ای یا منطقه ای سازماندهی و برگزار می شوند ، فدراسیون جهانی و برگزارکننده رویداد بایستی اطمینان کسب نمایند که  اصول منشور المپیک عاری از تبعیض رعایت می شود و کلیه ورزشکاران و افراد درگیر مسابقات اهل فدراسیونهای عضو فدراسیونهای بین المللی برای شرکت در رویداد مربوطه میتوانند وارد کشور مورد نظر شوند و با آنها بطور برابر رفتار خواهد شد .
چنانچه به این اصول احترام گذارده نشود و رعایت نگردد ، هیئت رئیسه کمیته بین المللی المپیک این اختیار را دارد که وضعیت رویداد گزینشی المپیک را لغو کند . در صورتیکه حضور ورزشکار بعلت ویروس کرونا  محدود گردد ،  هیئت رئیسه کمیته بین المللی المپیک میتواند این اجازه را بدهد که رویداد مربوطه وضعیت گزینشی ( کسب سهمیه ) خود را حفظ نماید و بایستی با کمک فدراسیون جهانی مربوطه راههای پشتیبانی و کمک رسانی به ورزشکاران مذکور را بررسی کند و یک فرصت دیگر  برای شرکت دریک  رویداد دیگر ( رویداد گزینشی جایگزین ) را برای وی فراهم نماید .
9.نظر به زمان بندی مجدد بازیهای المپیک 2020 توکیو به  دوره تعویق ، مهلت ثبت و ارسال اصلاح شده فرمهای نهایی تا مورخ 5 جولای 2021 خواهد بود .
10.نظر به زمان بندی مجدد بازیهای المپیک 2020 توکیو و تعویق تاریخ اولیه ، دوره کسب سهمیه و تعیین صلاحیت تا زمیانیکه چنین تمدیدی به دوره و مهلت کسب سهمیه ( تعیین صلاحیت ) مورخ 29 ژوئن 2021  احترام میگذارد ، قابلیت تمدید شدن را دارا خواهد بود .
11.دوره تعیین صلاحیت و کسب سهمیه بایستی حداقل 7 روز پیش از مهلت فرمهای ورودی نهایی به پایان برسد  تا به کمیته های ملی المپیک زمان و فرصت کافی برای  قبول و پذیرش نامزدهای ( کاندیداهای )  فدراسیونهای ملی و تکمیل امور اداری ورودی ها  یا رد یک مکان سهمیه را بدهد .
12.سیستم کسب سهمیه باید مشخص کند که  مکانهای سهمیه بر اساس نام یا کمیته ملی المپیک بصورت انفرادی به ورزشکاران  تخصیص یافته است . چنانچه مکانهای کسب سهمیه به ورزشکاران تخصیص  یافته باشد ، باید مشخص گردد که کمیته ملی المپیک حق  آزادانه انتخاب را دارد یا شرایط و ملزوماتی  برای ورزشکاران برگزیده جهت وفق دادن خود با مقررات  کسب صلاحیت وجود دارد .  نطر به تعویق موعد برگزاری المپیک 2020 توکیو ، در صورتی که سیستم کسب سهمیه معیارهای واجد شرایط بودن را تعیین کند  ، آنگاه معیار و ملاک بایستی  جهت پوشش دوره تمدید شود تا به ورزرشکارانی که در جولای 2020  واجد شرایط می شوند این امکان را بدهد  تا  مهلت مقرر اصلاح شده در 2021  خود را واجد شرایط نگهدارند .   در صورت مشاهده  استثناء  به  علت ایمنی یا موارد پزشکی و هر گونه محدودیت وضع شده بر ورزشکاارنی که تا مهلت اصلاح شده در سال 2021 به حداقل ( کمترین ) سن و سال می رسند ،  مورد مذکور منوط به تصمیم و رای نهایی فدراسیون جهانی مربوطه حل و فصل خواهد شد .
13.بنا بر منشور المپیک ، کمیته های ملی المپیک  از اختیار انحصاری برای معرفی کشورهای خود و نمایندگی آنها در بازیهای المپیک برخوردارند و می توانند مکان 0 محل ) سهمیه تخصیص داده شده را نپذیرند . برای اجتناب  از مکانهای سهمیه استفاده نشده و بکارگیری عدالت سیستم در مورد همه ورزشکاران و کشورهایی  که قصد دارند تا برای شرکت در بازیهای المپیک واجد شرایط شوند ، سیستم کسب سهمیه باید فرایند و بازه زمانی جهت تایید کمیته ملی المپیک / رد مکانهای سهمیه  و فرایند تخصیص مکانهای سهمیه استفاده نشده را  تحت شمول قرار دهد .  
بطور کلی بازه زمانی ابلاغ و اطلاع رسانی بوسیله کمیته های ملی المپیک بایستی ظرف دو هفته از تاریخی که کسب سهمیه ( صلاحیت ) محقق  شد و متعاقبا به تایید فدراسیون بین المللی مربوطه رسید ، باشد  اما  این بازه نبایستی دیر تر از یک هفته قبل از مهلت  ثبت ورودی باشد ( باید قبل از این موعد باشد ) .
14.در خصو ص رویدادهایی که مسابقه نهایی کسب سهمیه ( گزینشی ) تیم    ، سیستم کسب سهمیه بایستی آشکارا مشخص کند که فدراسیونهای ملی و کمیته های ملی المپیک موظف به ارسال مدارک و اسناد اولیه مربوط به پذیرش و قبول مکانهای سهمیه هستند یا خیر .  تیمهای ورزشی / رشته های ورزشی  بترتیب زیر تعریف می شود :  فوتبال ، والیبال ، بیسبال ، بسکتبال ، هاکی ، هندبال ، واترپلو ، راگبی .    این اصل  در مورد رویدادهای تیمی م ربوط به ورزشهای انفرادی  نیز کار برد دارد .
15.مهلتهای  اکید مربوط به تعیین و انتشار مکانهای سهمیه تخصیص یافته توسط فدراسیونهای جهانی  بعلاوه تایید / رد مکانهای سهمیه بوسیله کمیته های ملی المپیک بایستی رعایت شوند ( بایستی مورد توجه قرار گیرند ) .
16.هنگام تایید و توزیع مکانهای سهمیه تخصیص یافته و لیست ورزشکاران واجد شرایط ، فدراسیونهای جهانی باید بطور همزمان مستقیما با کمیته های ملی المپیک و فدراسیون ملی  و نیز سازمان ورزش توکیو 2020 ارتباط برقرار کنند  .
17.تایید یک کمیته ملی المپیک برای قبول یا رد مکانهای کسب سهمیه تخصیص یافته را نمیتوان تغییر داد .
18. در ورزشهایی که کسب سهمیه ( واجد شرایط شدن ) مبتنی بر اخذ حداقل استانداردهای تعیین شده است ، فدراسیون بین المللی مربوطه باید رویدادهایی را مشخص کند که استانداردهای آن  باید رعایت شده و قوانین مربوط به توزیع و تایید نتایج رسمی ناشی از این رویدادها  اجرا گردد .
19.سیستم کسب سهمیه باید به وضوح معیار های واجد شرایط بودن را وضع نماید تا بر اساس کنترل دوپینگ توسط ورزشکاران رعایت و اجرا شود .
20. بطور کلی همه ورزشها از مکانهای کشور میزبان برخوردارند .  هرچند این امر بصورت خودکار و اتوماتیک نیست  و بایستی منوط به کسب کمترین میزان عملکرد ورزشکاران و تیمها  به سیستم کسب سهمیه مرتبط باشد . چنانچه هیچ مقرراتی در چارچوب ورزش مربوطه برای مکانهای کشور میزبان وجود نداشته باشد ،  این مسئله باید برای  اجتناب و پرهیز از هر شک و تردیدی بیان و مشخص گردد .  از این گذشته ، سیستمهای کسب سهمیه باید جهت تایید / رد مکانهای کشور میزبان و فرایند تخصیص مجدد مکانهای استفاده نشده کشور میزبان از فرایند مخصوص  و بازه زمانی برخوردار باشد .
21.تمام اطلاعات مربوط به فرایند سیستم کسب سهمیه بازیهای المپیک بایستی در هر سیستم کسب سهمیه  لحاظ گردد . مراجع معیارها ، قوانین و مقررات منتشر شده در اسناد خارجی فدراسیون جهانی بایستی نگهداری شده و نیز بایستی برای دسترسی به همه اسناد و مدارک یک لینک ( پیوند ) در وبسایت فدراسیونهای جهانی قرار گیرد .
22.هیئت رئیسه کمیته بین المللی المپیک این  اختیار را دارد که اصلاحات پیشنهادی توسط فدراسیونهای جهانی مربوط به سیستم کسب سهمیه متاثر از ویروس کرونا و تعویق بعدی بازیهای المپیک 2020 توکیو را تایید نماید تا بدینوسیله ایمنی و منفعت ورزشکاران را تامین نماید .
تخصیص مکانهای کسب سهمیه باید گویا و منعکس کننده اصول کنونی سیستمهای کسب سهمیه مربوطه باشد همچنانکه پیش از این توسط هیئت رئیسه کمیته بین المللی المپیک تایید شده است ( مانند : روش کسب سهمیه از طریق رو.یدادها یا رتبه بندی ، تعداد رویدادهای گزینسی تعیین کننده مکانهای کسب سهمیه ) و بعنوان آخرین مرکز وابسته به روشهای جایگزین تخصیص سهمیه مبتنی بر نتایج میدانی ( مانند : رتبه بندی ، نتایج تاریخی ) که  شامل تبدیل مکانهای  کسب سهمیه کمیته ملی المپیک  به مکانهای کسب سهمیه اسمی می باشد که باید بر اساس نام به ورزشکاران تخصیص یابد .

ساختار و محتوای سیستم کسب سهمیه
کمیته بین المللی المپیک یک الگوی استاندارد را برای فدراسیونهای جهانی فراهم خواهد نمود که برای ارتقاء و توسعه هر یک از سیستمهای کسب سهمیه بکار گرفته می شود .  جزئیات ساختار و محتوای سیستم کسب سهمیه هر ورزش /رشته ورزشی بشرح زیر می باشد :
-تعیین و تدوین  رویدادها در برنامه المپیک با بکارگیری نام رویداد رسمی همچنانکه در نتایج المپیک و خدمات اطلاعاتی معین شده است .
سهمیه ورزشکاران
-سهمیه کل  مربوط به ورزش /رشته ورزشی / رویداد
-تفکیک بین زن و مرد
-تعداد و تفکیک مکانهای دعوت کمیسیون سه جانبه
-تعداد و تفکیک مکانهای کشور میزبان
-تعداد بیشینه (ماکسیموم ) ورزشکاران هر کمیته ملی المپیک ( به ازای هر ورزش /رشته ورزشی /رویداد )
-بیشترین تعداد ورشکاران برای هر رویداد
-نوع تخصیص مکانهای سهمیه :  ورزشکار و کمیته ملی المپیک ( یا هر دو )
-شرایط و مقررات واجد شرایط بودن ورزشکار : هماهنگی و همخوانی با منشور المپیک ( از قبیل  مقررات ملیت ) ،  شرایط سنی ، گواهی پزشکی ، قوانین مازاد /دیگر فدراسیون جهانی و غیره ...

جزئیات مسیر کسب سهمیه و تعیین صلاحیت :
-جزئیات تخصیص مکانهای سهمیه به ازای هر رویداد کسب سهمیه  از قبیل ترتیب کسب صلاحیت رویدادها
-استانداردهای زمان واجد شرایط شدن و دوره تعریف شده  که طی آن می توان آنها را بدست آورد
-قوانین و معیارهایی که در مورد شرکت در رویدادهای کسب صلاحیت بکار می رود
-معرفی و نمایندگی کشور میزبان
تعیین مکانهای دعوت کمیسیون سه جانبه
-تایید فرایند مکانهای سهمیه کسب شده
-فرایند تخصیص مجدد برای مکانهای سهمیه استفاده نشده :
-مکانهای تعیین صلاحیت
-مکانهای کشور میزبان
-مکانهای دعوت کمیسیون سه جانبه
اصول کلی مربوط به بکارگیری ورزشکاران رزرو ( جانشین ها /آغازگرهای دوبله/دوتایی )
اصول کلی مربوط به بکارگیری ورزشکاران جانشین  شامل سهمیه هر کمیته ملی المپیک و تخصیص مکانها
اصول کلی مربوط به جایگزینی /تعویض دیرهنگام ورزشکار
-اصلاحیه های خاص بعلت اثرات و عوارض ناشی از ویروس کرونا (کوید 19 )  
-بازه زمانی تعیین صلاحیت بهمراه جزئیات
-دوره واجد شرایط شدن ( کسب صلاحیت )
-زمان و مکان کلیه رویدادهای گزینشی مربوط به بازیهای المپیک
-زمان و تاریخ قابل اجرای توزیع مکانهای دعوت کمیسیون سه جانبه
-بازه زمانی ( جدول زمانی ) جهت تایید / رد مکانهای سهمیه توسط کمیته ملی المپیک
جدول زمانی جهت  تخصیص مجدد مکانهای سهمیه بکارگرفته نشده
-مهلت تهیه و ارسال ورودی های نهایی همه ورزشها





برچسب ها :

جدید ترین اخبار فدراسیون

چهل و چهارمین دوره رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی - اهواز (گزارش تصویری 4)
چهل و چهارمین دوره رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی - اهواز (گزارش تصویری 3)
سومین دوره رقابت های بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی - اردبیل
رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی - اهواز
چهل و چهارمین دوره رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی - اهواز
چهل و چهارمین دوره رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی - اهواز
چهل و چهارمین دوره رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی - اهواز
چهل و چهارمین دوره رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی - اهواز (گزارش تصویری 2)
از روز شنبه 8 اردیبهشت ماه و در کرمان
بازی بسکتبال تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان (گزارش تصویری)
اخباری از کشتی استان گلستان (همراه با کلیپ)
به میزبانی شهرستان بردسکن استان خراسان رضوی
سومین دوره رقابت های بین المللی کشتی فرنگی نوجوانان جام صفوی - اردبیل (گزارش تصویری - 1)
چهل و چهارمین دوره رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی - اهواز