نسخه چاپی

با موضوع آماده سازی داوران برای مسابقات

بیستمین وبینار داوری اتحادیه جهانی کشتی برگزار شد
  • ۱۱:۱۲ ۱۳۹۹/۶/۱۸
  • بیستمین وبینار داوری اتحادیه جهانی کشتی (UWW) با موضوع آماده سازی داوران برای مسابقات، دیروز (دوشنبه) برگزار شد.

    به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، ناصر فروتن رئیس کمیسیون داوران کشور در مورد این سمینار اینترنتی گفت: بیستمین وبینار داوری اتحادیه جهانی کشتی با تدریس ابرهیم چی چی اوغلو رئیس کمیسیون آموزش اتحادیه جهانی از کشور ترکیه و آقای آشوک کومار داور المپیکی از کشور هند برای داوران، مربیان و کشتی گیرانی از سراسر دنیا برگزار شد، در این ویدئو کنفرانس اینترنتی که به مدت 90 دقیقه به طول انجامید به نکاتی به شرح ذیل اشاره گردید:

    _اهمیت آماده سازی داوران بدین دلیل است که نتیجه درست و اجرای صحیح قانون و کیفیت مسابقات به آمادگی داوران بستگی دارد .
    _تصمیم درست و موفق در زمان اندک حین مسابقات و هماهنگی تیم داوری به آماده سازی قبل از مسابقات بستگی دارد.
    _ کسب یک سری از مهارت های داوری در  طولانی مدت،  و بعضی از آنها در میان مدت و کوتاه مدت است به  دست می آید.
    _یک سری از آمادگی ها جسمانی و بدنی است که در حرکات و جایگیری داور برای ارزیابی دقیق صحنه ها بسیار حیاتی است و برای داشتن جایگیری مناسب باید حتما آمادگی جسمانی و ذهنی خوبی داشت و همیشه تمرینات ذهنی را تکرار کرد.
    _بهترین تمرین برای آمادگی برای حضور در مسابقات بزرگ،شرکت کردن در مسابقات داخلی و محلی میباشد.
    _ سه اصل مهم در داوری شامل ،آمادگی جسمانی و شرایط بدنی مطلوب ،آمادگی ذهنی و تمرین مهارت های داوری می باشد.
    _ عدم آمادگی تیم داوری با  هم نتیجه ای جز تصمیمات غلط  به همراه نخواهد داشت.
    _ ناهماهنگی های مختلف که ممکن است باعث مشکلات جدی در حین مسابقه شود : عدم تصمیم صحیح در شروع مجدد کشتی، که  کشتی گیران باید رو در روی  هم در مرکز تشک باشند  سپس داور سوت آغاز را بنوازد در غیر اینصورت ممکن است قبل از سوت داور کشتی توسط یکی از کشتی گیران آغاز شود.

    عدم آمادگی مناسب داور میتواند سبب تصمیم اشتباه در شروع مجدد در حالت خاک بشود . داور حق ندارد در این حالت برای اجرای صحیح حالت خاک کشتی گیران را لمس کند.

    _فیزیک بدنی و آمادگی جسمانی از مهارت هایی است که در بلند مدت به دست می آید.


    یک داور (داور وسط.قاضی. رئیس تشک و... ) باید با تمرکز کامل وظیفه خود را به نحو احسنت انجام  بدهد.


    _  تشخیص در جایگیری صحیح هنگام اجرای فنون ،حرکت مناسب روی تشک ، اعلام ضربه فنی و...همه موارد فوق احتیاج به آمادگی بدنی مناسب و آمادگی ذهنی مطلوب دارد.

    _ اعلام ضربه فنی  با تاخیر به دلیل عدم آمادگی بدنی است که تا داور به دید مناسب برسد کشتی از آن حالت خارج شده است که این هم از اشتباهات بزرگ و اثر گذار است.

    _ تمرین روی تشک قبل از مسابقات مهارتهای داوری را بالا می برد . تمرین مناسب برای نشان دادن علایم و نشان  های داوری  لازم و ضروری است .مثال: نشان دادن  پاسیو و بعد آن امتیاز در کشتی فرنگی با نمایش اخطار و امتیاز متفاوت است که اگر تمایز داده نشود از اشتباهات بزرگ است.
    _تمرین مستمر و به روز بودن و دانش افزایی و  مرور ذهنی قوانین و مسابقات از لازمه های کار داوری است.
    _ نگاه کردن فیلم داوری های خود و داوران موفق و مسابقات مهم به صورت جمعی و فردی لازم است.
    _ استفاده از سایت آتنا و مراجعه به سایت اتحادیه جهانی برای دیدن قوانین روز وفیلم کشتی های حساس از موارد ضروری است.
    _ از دیگر موارد لازم قبل از مسابقات تهیه یک لیست برای آماده کردن وسایل داوری است از قبیل .مچ بند.سوت.کارت زرد و قرمز. کفش.لباس مناسب و...

    _خواب و استراحت کافی در شب قبل از مسابقه و مرور ذهنی قوانین لازم و ضروری است.
    _ حضور به موقع در  وزن کشی هماهنگ بودن با سرویس داوران برای هتل و سالن مسابقات از ضروریات است.‌
    وقت شناسی و نظم لازمه کار داوری است.
    _ آشنایی با وظایف داور در حین وزن کشی لازم و ضروری است.

    _ داور در حین مسابقه باید کارت زرد و قرمز را همراه خود داشته باشد ،طلب کارت از رییس تشک شایسته یک داور نیست.
    _ رئیس تشک قبل از شروع مسابقه باید دوربین مسابقات و اسکوربورد و وسیله چلنج مربیان  و راکت امتیازات را کنترل کند .
    _در نظر داشته باشید هر مسابقه اهمیت خاص خود را دارد.و سطح و رده و مرحله مسابقات هیچ فرقی برای داوران نباید داشته باشد .
    _ قبل از شروع هر مسابقه داور و قاضی و رئیس تشک باید مشخص شده و  همدیگر را بشناسند و با هم هماهنگ باشند.

    _داور در صحنه های حساس مثل حالت پل و یا فن ریسک نباید بدون هماهنگی رییس تشک اقدام به قطع کشتی نماید، چنین اشتباهاتی دلیل عدم آمادگی ذهنی یا عدم آشنایی به قوانین است که باید این مهارت ها قبل از مسابقه کسب گردد.

    _ تماس داور با کشتی گیر جهت اصلاح حالت خاک یا هر دلیل دیگر از اشتباهات بزرگ داوری است
    _ داور در حین خروج کشتی گیران از تشک باید به سرعت اقدام به قطع کشتی نماید چون تعلل در این حالت موجب آسیب دیدگی یا خطرات دیگر در پی دارد.

    _ از مهارت های بعد از مسابقه بازبینی فیلم کشتی خود و داوران موفق  است . کشتی های حساس را پیدا کنید نقاط قوت و نقاط ضعف خود شناسایی کنید. توجه به نکات حساس و جایگری هماهنگی با تیم داوری از موارد ضروری است.
    در پایان مدرسین اتحادیه جهانی از استقبال و حضور داوران و مربیان در این دوره های آموزشی تشکر و قدردانی و اسامی داوران شرکت کننده در این ویدئو کنفراس اینترنتی راقرائت و اعلام داشتند این وبینارها در هفته های آتی نیز دنبال خواهد شد، شرح کامل این کلاس جهت بهره برداری مربیان، داوران و کشتی گیران بصورت فایل PDF در لینک زیر قابل بهره برداری می باشد.

    http://iawf.ir/lnks/58926/-.aspx