خاطراتی از کشتی ایران به قلم محمد رضانوایی/

یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ 12:03

باکو شب پیروزی تیم ایران بود

بابا، ابراهیم‌اف را برد

سایت فدراسیون کشتی قصد دارد هر هفته یکی از خاطرات قدیمی کشتی ایران را که توسط استاد محمد رضا نوایی مربی سابق تیم ملی کشتی آزاد و دارنده مدال برنز جهان به رشته تحریر در آمده است را در اختیار علاقمندان به ورزش اول کشور قرار دهد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، امروز ادامه ای، خاطره ای از حضور تیم ملی کشتی آزاد در سال 1340 در رقابتهای دوستانه ای در شوروی سابق که به رشته تحریر در آمده است، به شرح زیر می باشد:
بعد از مسابقات سخت و مشکل و نفس‌گیر در تفلیس بچه‌ها، چمدان‌ها را بسته و با هواپیما به باکو مرکز جمهوری آذربایجان رفتند. تیم ما در آخرین دیدار در وزن‌های چهارم و هفتم در ترکیب خود تغییراتی داده بود و طی آن پرویز عرب و عرب کیانی در وزن‌های 67 و 87 کیلوگرم در برابر کشتی‌گیران روس قرار گرفتند.
در وزن 52 کیلوگرم سلطانی‌نژاد یک بار دیگر در برابر جمیل‌اف که در خارکف با او روبرو شده بود قرار گرفت و در یک کشتی کم افت و خیز با او که نفر دوم شوروی بود مساوی کرد.
در 57 کیلوگرم بابا اولادی در برابر آیدین ابراهیم‌اف کشتی‌گیر آذربایجانی قرار گرفت. بابا مثل دو مسابقه قبلی از ابتدا حملات خود را آغاز کرد ولی در 6 دقیقه اول صفر – صفر به پایان رسید. در دو دقیقه‌های خاک اجباری، هم نتیجه‌ای به دست نیامد تا سرانجام در دو دقیقه آخر یعنی دقیقه 10:45 بابا با سرزیر بغل و دست مخالف ابراهیم‌اف را رو شانه‌های خود قرار داد و با یک چرخش به روی پل زد و مسابقه را (صفر- 3) برد و اولین پیروزی تیم ما را به دست آورد. ابراهیم‌اف در سال 1963 صوفیه قهرمان جهان شد و در المپیک توکیو مدال برنز گرفت.
در وزن 62 کیلوگرم حمید توکل که در جمهوری‌های مختلف شوروی در برابر حریفان کشتی گرفته بود واقعا خسته شده بود.
توکل در آذربایجان برای دومین بار به مرتضی گارجی‌اف باخت. اختلاف کشتی این دو بازهم یک امتیاز بود او در خارکف 3 بر 4 باخت و در باکو 4- 5 کشتی را واگذار کرد. توکل یک بار با زیر دو خم خاک شد و در خاک با سگک کلاته به پل رفت و یک اخطار در دو دقیقه آخر 5 امتیاز برای گارجی‌اف در بر داشت. اما توکل با یک بخولنگ و دو بار خاک چهار امتیاز کسب کرد و مسابقه را 5 بر 4 به گارجی‌اف واگذار کرد. در وزن چهارم پرویز عرب نفر دوم مسابقات انتخابی نفر دوم مسابقات برگ زیتون طلایی با احمداف روس صفر بر صفر مساوی کرد.
در وزن 73 کیلوگرم حبیبی 1 بر 5 بر کایباتیلوف پیروز شد.
در این مسابقه حبیبی هیچ رغبتی برای ضربه فنی کردن حریف نداشت و بسیار راحت و آسان حریف را با خاک و کنده و سگک مغلوب کرد. منصور مهدی‌زاده در وزن ششم با دو خاک اکسیف را برد و برد سوم ما را در مقابل کشتی‌گیر باکویی کسب کرد.
در وزن هفتم عزیز کیانی با زیمبانف صفر بر صفر مساوی شدند.
در وزن هشتم هم حسین نوری در برابر زاراسف نفر سوم المپیک 1960 رم و دارنده مدال برنز مسابقات جهان 1959 تهران قرار گرفت.
در 6 دقیقه اول کشتی با برتری نسبی نوری به اتمام رسید اما در دو دقیقه‌های خاک اجباری زاراسف که کنده این خاک آن خاک را به خوبی شگرد داشت در اثر اشتباه حسین نوری در جابجایی پاهایش کنده‌اش را بالا آورد و تاباند و 2 نمرده گرفت. در دو دقیقه دوم و دو دقیقه آخر هم دو کشتی‌گیر امتیازی کسب نکردند و سرانجام بعد از 12 دقیقه مسابقه با حساب 2 بر صفر به سود زاراسف تمام شد.
بهرحال در چهارمین دیدار تیم ایران با پیروزی در اوزان 57 کیلوگرم، 73 کیلوگرم، 79 کیلوگرم و 3 مساوی سلطانی‌نژاد، پرویز عرب و کیانی و 2 باخت توکل و نوری با حسب 3 بر 2 تیم روسیه را مغلوب کرد و تقریبا با همین تیم با یک تغییر در وزن 57 کیلوگرم که سیف پور جای بابااولادی را پرکرد در مسابقات یوکوهاما 1961 به بزرگ‌ترین افتخار تاریخ کشتی نائل آمد.


برچسب ها :