تاریخچه کشتی
شماره : 2704
۱۵:۳۱ ۱۳۸۶/۱۱/۲۴
کشتی‌گیران ایران در مسابقات جهانی 1954 توکیو

تیم ملی کشتی آزاد ایران برای شرکت در مسابقات جهانی 1954 توکیو روز چهارشنبه بیست و دوم اردیبهشت ماه 1333 راهی آن کشور شد

تیم ملی کشتی آزاد ایران برای شرکت در مسابقات جهانی 1954 توکیو روز چهارشنبه بیست و دوم اردیبهشت ماه 1333 راهی آن کشور شد . محمود ملاقاسمی ، محمدمهدی یعقوبی ، ناصر گیوه‌چی ، توفیق جهانبخت ، محمدعلی فردین ، عباس زندی ، غلامرضا تختی و احمد وفادار اعضای تیم ایران بودند . کیومرث ابوالملوکی و مهدی نیکخو بعنوان مربی و داور ، تیم را همراهی می‌کردند . معروفخانی سرپرستی گروه اعزامی را بعهده داشت . کاروان ورزشی ایران پس از توقف اجباری در تایلند در روز یکشنبه بیست و ششم اردیبهشت ماه پس از چهار روز وارد توکیو شد . مسابقات از روز اول خرداد ماه با شرکت هشتاد کشتی‌گیر از پانزده کشور جهان آغاز شد . وزن اول با هفت قهرمان کمترین و وزن پنجم با دوازده کشتی‌گیر بیشترین شرکت کننده را داشت . تالار بزرگ توکیو از تماشاچیان علاقه‌مند پر می‌شد و رقابت دیدنی قهرمانان صاحب نام ادامه داشت . بزرگان کشتی آن روزگاران پنجه در پنجه هم افکندند و کشتی‌یران کشورمان در این رقابت‌ها نتایج زیر را بدست آوردند.

توفیق جهانبخت پس از شکست اوله اندنبرگ کشتی‌گیر سرشناس سوئدی به مقام قهرمانی جهان دست یافت و در وزن پنجم محمدعلی فردین باشکست مقابل بالاوادذه کشتی‌گیر سرشناس شوروی صاحب گردن آویز نقره شد و بالاخره در وزن ششم عباس زندی باپیروزی مقابل عصمت آتلی از ترکیه صاحب گردن آویز طلا شد و در مجموع در این رقابت‌ها ترکیه با 36 امتیاز به مقام قهرمانی دست یافت  و تیم ایران با 22 امتیاز سوم شد .

اما نکته جالب در این رقابت‌ها این بود که جهان پهلوان غلامرضا تختی در پایان این رقابت‌ها و قبل از سفر به تهران عازم عتبات عالیات شد .

 

©2011 . All Rights Reserved