جمعه ۳ تیر ۱۴۰۱ 10:15
کلاس مربیگری در مشهد بسیار تأثیرگذار بود
دانش مربیان باید با کشتی روز هماهنگی داشته باشد
گزارشگر و مفسر با سابقه ی کشتی گفت: کلاس مربیگری که با حضور رئیس فدراسیون کشتی در مشهد برگزار شد، بسیار تأثیرگذار بود.

هادی عامل گزارشگر و مفسر با سابقه ی کشتی که خود از کشتی گیران، مربیان و داوران سابق کشور و عضوی از جامعه ی بزرگ کشتی محسوب می شود، در گفت و گو با روابط عمومی فدراسیون کشتی در مورد کلاس یک روزه دانش افزایی مربیگری کشتی که صبح دیروز در شهر مشهد مقدس برگزار شد، گفت: بعنوان مهمان به این کلاس دعوت شده بودم و معتدمقم که این دوره آموزشی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی خوب بود.

وی ادامه داد: بیش از 250 مربی از استان های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سمنان در خانه کشتی مشهد گرد هم آمده بودند و مباحث مطرح شده در این کلاس آموزشی جدید و بسیار تأثیرگذار بود.

این پیشکسوت کشتی تصریح کرد: معتقدم که کشتی بر 3 پایه مربی، کشتی گیر و داور استوار است و اگر قرار است، پیشرفتی در کار به وجود آید، باید در این سه زمینه کار کنیم.

وی ادامه داد: در کار مربیگری بحث سازندگی بسیار مهم است و یک مربی سازنده وقتی می تواند از کار خود نتیجه بگیرد که دانشش را نسبت به کشتی روز بالا ببرد و هماهنگی لازم را با آن داشته باشد و بتواند هر روز به داشته های اضافه کند.

عامل اظهار داشت: یکسری مطالب و موارد اصل است که باید گفته شود اما در برخی موارد می بینیم که یک مربی در باشگاه حضور پیدا می کند و همان مطالب و تمریناتی که چند سال پیش ارائه می داد را دوباره به کار می بندد و اینکه یک مربی در یک مقطع بماند برای کشتی مفید نیست.

این کارشناس کشتی افزود: البته هماهنگ شدن با کشتی روز به دو عامل بستگی دارد، یکی خود مربی که با توجه به عصر ارتباطات برود و فیلم های کشتی گیران قهرمان المپیک  و جهان را ببیند و بتواند به داشته های خود اضافه کند و یکی اینکه از سوی فدراسیون و متولیان کشتی کشور، کلاس های آموزشی به صورت متناوب و مرتب و در سطح کیفی بالا برگزار شود.

وی در مورد حضور علیرضا دبیر در دوره های آموزشی مربیگری گفت: البته اینکار وظیفه اصلی و ذاتی انستیتو کشتی است که آن ها هم پیگیر کار هستند اما حتما رئیس فدراسیون کشتی، موضوع دانش افزایی مربیان را یک نیاز دیده که باید زودتر نسبت به برطرف کردن آن اقدام کند که خود وارد میدان شده است و این نشان از اهمیت آن از سوی فدراسیون دارد.

عامل ادامه داد: البته معتقدم شخصی مانند علیرضا دبیر که من کشتی های وی را از سال 1992 و از رده ی نوجوانان دنبال می کردم و گزارش مبارزات وی در رقابت های المپیک و جهانی را برعهده داشتم و از نزدیک شاهد مبارزات و افتخارآفرینی های او بودم، می تواند نسبت به انتقال داشته های فنی خود به دیگران اقدام کند چرا که وی یکی از بهترین زیرگیرهای دنیا و در این کار صاحب سبک بود. کمتر دیدم که دبیر زیر بگیرد و نتواند حریفش را خاک کند و یا حریف وی بتواند کنده ی او را بالا بیاورد و این برای یک کشتی گیر حسن محسوب می شود.

گزارشگر با سابقه و مطرح کشتی کشور تصریح کرد: این کلاس با حضور حسن یوسفی افشار یکی از مربیان با سابقه و فردی که در کشتی بعنوان یک محقق و تحلیل گر محسوب می شود برگزار شد و در کل هدف از برگزاری این کلاس این بود که یک مربی چطور می تواند یک فن را از ابتدا تا انتها به کشتی گیر خود یاد بدهد.

وی افزود: کاری که انجام شد، این بود که بعنوان مثال یکی از زیرگیری های علیرضا دبیر از حریف خود در رقابت های جهانی به 24 حرکت و تکنیک تقسیم شده بود و هر کدام از این تاکتیک ها و تکنیک ها به صورت مجزا تجزیه تحلیل و آنالیز شده بود و در خصوص آن توضیح داده شد.

عامل گفت: اینکه خود علیرضا دبیر بیاید و نحوه زدن فن خود را بر اساس آنالیزی که انجام شده آموزش دهد، یک حسن است و به اعتقاد من داشتن تاکتیک و تکنیک برای رسیدن به پاهای حریف و خاک کردن آن یکی از شگردهای دبیر در مقابل حریفانش بود.

وی ادامه داد: مربیان هم از این کلاس بسیار استفاده می کردند چراکه رئیس فدراسیون نکات ریز و کلیدی را از یک فن که 24 مورد بود را به صورت کامل توضیح داد، ضمن اینکه انواع زیرگیری ها و به پا رسیدن با دست راست و چپ و نحوه گارد و دفاع کردن و قرار گرفتن پا در دفاع خاک نیز از مطالب دیگری بود که در این کلاس توسط دبیر تشریح شد.

این مربی سابق کشتی در مورد حضور حسن یوسفی افشار در این کلاس گفت: معتقدم که وی فردی اهل پژوهش و تحقیق است و برای کار خود بسیار وقت می گذارد و در این کلاس نیز نحوه اجرای صحیح یکی از فنون کشتی فرنگی و اتخاذ تاکتیک و تکنیک های مناسب توسط یوسفی افشار به مربیان انتقال داده شد و تأکید بر این بود که اگر مربیان دانش فنی بالایی داشته باشند، در آینده کشتی گیران با تکنیک و فنی خواهیم داشت.

عامل ادامه داد: این کلاس حدود چهار ساعت زمان برد، اما من متوجه گذر زمان نشدم و اولین بار بود که این شیوه آموزشی را می دیدم و فکر می کنم که قصد فدراسیون از این نوع آموزش، در واقع یاد دادن فنون به مربیان نبود، بلکه نحوه آنالیز و تجزیه و تحلیل یک فن را بیان کردند تا مربیان بر اساس آن بتوانند، سایر فنون را مورد بررسی قرار دهند.

وی در مورد پرسش و پاسخ مربیان در این کلاس گفت: با توجه به اینکه هدف این بود که مربیان بیایند و نوع استرتژای کشتی  و اجرای تاکتیک هاو تکنیک ها در یک فن را ببیند، تا حدودی پرسش و پاسخ انجام می شد، اما در بیرون از کلاس مربیان موارد و دغدغه های خود را با رئیس فدراسیون مطرح کردند که وی نیز پاسخگو بود.

عامل گفت: این کلاس برای من که گزارشگر کشتی هستم و باید کشتی را بشناسم هم بسیار مفید بود و هم استفاده کردم و هم لذت بردم. معتقدم وقتی رئیس فدراسیون در چنین کلاس هایی حضور پیدا می کنه و مربیان نیز حضور تنگاتنگی دارند، می تواند باعث ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر در آن ها شود.

این گزارشگر کشتی با تقدیر از حضور دکتر قاضی زاده هاشمی نماینده مردم خراسان رضوی در این کلاس گفت: حضور نماینده مجلس در این کلاس نشان می دهد که کشتی برای مسئولان نیز اهمیت ویژه ای دارد و تمامی این ها باعث انگیزه در مربیان و کشتی گیران می شود.

وی در پایان با قدردانی از هیئت کشتی استان بدلیل میزبانی از این کلاس، خاطرنشان کرد: نکته ی دیگری که برایم اهمیت داشت و باید به آن اشاره کنم حضور محسن کاوه مدیر فنی تیم های ملی کشتی آزاد و سرمربی تیم ملی کشتی آزاد جوانان، کادر فنی و کشتی گیران این تیم در این کلاس بود که از این کلاس و از نکته های ریزی که در زیرگیری ناب ایرانی آموزش داده شد، استفاده کردند.


برچسب ها :

جدید ترین اخبار فدراسیون