از سوی سازمان لیگ کشتی

پنجشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۰ 09:48
آیین نامه اجرایی لیگ برتر کشتی سال 1400 اعلام شد
سازمان لیگ کشتی آئین نامه اجرایی لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی باشگاه های کشور جام یادگار امام (ره) در سال 1400 را اعلام کرد.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، متن آیین نامه لیگ برتر کشتی در سال 1400 به شرح زیر است:

« آیین نامه اجرایی رقابت های لیگ برترکشتی باشگاه های کشور سال 1400 »
مقدمه : بدین وسیله بمنظور توسعه ورزش کشتی ، جوانگرایی ، رشد کمی و کیفی و همراهی مستمر مدیریت بنگاه های اقتصادی با بخش فنی کشتی کشورمان جهت درآمد پایدار، به موازات برنامه ها و فعالیت های اصلی و سالانه تیم های ملی کشتی کشور ، "آیین نامه اجرایی لیگ کشتی کشور" ، برای تقویت بنیه اقتصادی جامعه کشتی، رشد کمی کشتی از طریق ظهور ورزش کشتی در سطح جامعه ، حمایت از ورزشکاران جوان و آتیه ساز کشتی، رشد و توسعه ماندگار برندینگ بنگاه های اقتصادی جهت اجراء ارائه می شود:

اهداف:
1- گسترش و تعمیم ورزش ملی کشتی با حفظ موازین و ارزش های اسلامی و اخلاقی در سطح کشور
2- استعدادیابی و پشتوانه سازی برای ورزش کشتی
3- آموزش و گسترش خصائل نیک اخلاقی
4- ایجاد انگیزه برای کشتی گیران و مربیان جهت رقابت پاک و سالم
5- ایجاد اشتغال و جذب حامیان مالی (مسئولین، ارگان های دولتی، شرکت ها، کارخانه ها و ... )




1- تیم های اول تا پنجم لیگ برتر سال گذشته در رشته های آزاد و فرنگی، سه تیم ( با نظر سازمان لیگ ) در مجموع هشت تیم بعنوان تیم های باشگاهی برتر کشتی کشور در لیگ برتر در هر رشته شرکت خواهند داشت.
تبصره: در صورتی که هر یک از پنج تیم مجاز به شرکت در مسابقات لیگ برتر باشگاه های کشتی کشور در سال گذشته تمایلی به حضور در لیگ برتر کشتی سالجاری نداشته باشد، بر مبنای رتبه بندی حاصل از رقابت های لیگ دسته یک باشگاه های کشتی کشور در هر رشته در همان سال و تیم های باشگاهی ذیربط در صورت تمایل جایگزین خواهند شد.
2- زمان شروع ثبت قرارداد از 23/05/1400 تا 31/06/1400 و شروع رقابت ها بعد از مسابقات جهانی نروژ طبق برنامه اعلامی از سوی سازمان لیگ انجام خواهد شد .
3- اوزان : - کشتی آزاد : 57 – 61 – 65 – 70 – 74 – 79 – 86 – 92 – 97 - 125 کیلوگرم
- کشتی فرنگی : 55 – 60 – 63 – 67 – 72 – 77 – 82 – 87 – 97 - 130 کیلوگرم
4- تیم های واجد شرایط موظفند اسامی کشتی‌گیران، مربیان، سرپرست، مشاور داوری، کادر پزشکی، مشاور رسانه‌ای و سایر عوامل اجرایی را تا 10 روز پیش از اولین مسابقه در "مرحله رفت" و حداکثر پنج روز مانده به اولین مسابقه در "مرحله برگشت " ، به "سازمان لیگ"اعلام نمایند. اسامی یاد شده زمانی اعتبار خواهد داشت که با حضور کلیه افراد معرفی شده و حضور نماینده رسمی و قانونی از سوی هر باشگاه کشتی(اعم از کشتی‌گیر، مربی، سرپرست ، مشاور داوری ، کادر پزشکی، مشاور رسانه‌ای و یا سایر عوامل اجرایی) ، در محل سازمان لیگ (و یا مکان اعلامی از سوی سازمان لیگ) مورد تایید قرار گیرد. سازمان لیگ موظف است بلافاصله پس از ثبت قرارداد نسبت به اطلاع رسانی از طریق سایت فدراسیون و شبکه های ارتباطی اقدام نماید .
5- تعداد کشتی گیران معرفی شده از سوی هر تیم نمی تواند کمتر از 10 کشتی گیر(هر وزن حداقل یک کشتی گیر ) و بیشتر از 25 کشتی گیر باشد.
6- تعداد مربیان هر تیم حداقل دو مربی و حداکثر شش مربی بوده که پس از تایید "انستیتو بین المللی کشتی" می توانند نسبت به عقد قرارداد با تیم مربوطه اقدام نمایند .
7- پس از پایان مرحله رفت، حداقل سه روز زمان جهت فصل نقل و انتقالات در اختیار تیم ها قرار داده خواهد شد. تیم ها در زمان مذکور می توانند حداکثر 5 کشتی گیر خود را تغییر داده و نسبت به جذب کشتی گیران جدید تا سقف تعیین شده(25 کشتی گیر) ، مطابق ضوابط اقدام نمایند.
8- تیم های راه یافته به مرحله نیمه نهایی و نهایی می توانند حداکثر 5 کشتی گیر خود را تغییر داده و نسبت به جذب کشتی گیران جدید تا سقف تعیین شده(25 کشتی گیر) ، مطابق ضوابط اقدام نمایند. (حداقل سه روز زمان جهت فصل نقل و انتقالات)
مبلغ ورودیه هر باشگاه کشتی به رقابت های لیگ برتر باشگاهی، در کشتی آزاد و فرنگی 450 میلیون ریال(معادل چهل و پنج میلیون تومان) خواهد بود . در صورتی که مبلغ فوق الذکراز سوی هر باشگاه واریز نگردد ، قرار داد کشتی گیران ذیربط ثبت نخواهد شد.
تبصره 1: باشگاه کشتی متقاضی جهت حضور در رقابت‌های باشگاهی می باید ورودیه یادشده را ، حداکثر 10 روز پیش از آغاز رقابت های باشگاهی ذیربط، به حساب فدراسیون کشتی واریز نمایند .
تبصره2:هر باشگاه شرکت کننده در لیگ برتر می باید مبلغ 4 میلیارد ریال در قالب یک چک بعنوان ضمانت حسن انجام تعهدات خود ، به امور مالی فدراسیون کشتی تحویل دهد، تا در موارد خاص چک مذکور وصول گردد.
9- رقابت میان باشگاه های کشتی کشور در لیگ برتر ، در قالب دو گروه و بر مبنای قرعه کشی می باشد . تیم های اول و دوم سال گذشته لیگ برتر کشتی کشور ، بعنوان سرگروه لحاظ خواهند شد در صورتی که باشگاههای اول و دوم حضور نداشته باشند به ترتیب باشگاه های سوم و چهارم در سرگروه قرار خواهند گرفت.
10- پس از انجام مراسم قرعه کشی ،"سازمان لیگ" نسبت به اعلام برنامه برگزاری مسابقات لیگ برتر اقدام خواهد نمود . لازم به توضیح است برنامه مذکور به هیچ عنوان به تعویق نخواهد افتاد و یا حذف نخواهد شد .
11- رقابت‌های لیگ برتر باشگاه های کشتی کشور به صورت رفت و برگشت بوده و پس از مشخص شدن تیم های برتر، مرحله ضربدری و فینال رقابت ها بصورت متمرکز برگزار می شود .
تبصره1: در صورت عدم موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا و در جهت جلوگیری از شیوع بیماری کرونا ، مسابقات دور رفت و برگشت با رعایت کامل شیوه های بهداشتی بصورت متمرکز برگزار خواهد شد .
تبصره2: تیم ها می توانند نسبت به عقد قرارداد با حداکثر 3 کشتی گیر ملی پوش (بر مبنای آخرین مستند مبنی بر نفرات شرکت کننده در آخرین رقابت‌های جهانی سال 2021 نروژ ) اقدام و مجاز به استفاده از 2 کشتی گیر در هر مسابقه می باشند
تبصره 3: تیم ها می توانند نسبت به عقد قرارداد با 2 کشتی گیر خارجی اقدام و در هر دیدار مجاز به استفاده از 2 کشتی گیر در هر مسابقه می باشند . ( ضمناً می بایست مبلغ حق ترانسفر اتحادیه جهانی کشتی در هنگام درخواست به امور مالی فدراسیون پرداخت گردد تا فدراسیون برای دریافت مجوز از سوی اتحادیه جهانی کشتی برای کشتی گیران خارجی پیگیری و نسبت به صدور آی دی کارت اقدام نماید )
تبصره 4 : تیم ها می بایست نسبت به پرداخت مبلغ قرارداد کشتی گیران خارجی قبل از وزن کشی و یا قبل از کشتی اقدام نمایند .
12- حداقل تعداد کشتی گیران شرکت کننده هر تیم در هر مسابقه شش کشتی گیر در شش وزن خواهد بود.
13- رقابت های لیگ برتر باشگاه های کشتی کشور ، مبنای حضور تیم های باشگاهی ایران در رقابت های باشگاه های جهان خواهد بود. تعداد تیم های مجاز به شرکت در رقابت های باشگاه های جهان براساس ضوابط اعلامی"اتحادیه جهانی کشتی" و تصمیم نهایی فدراسیون کشتی تعیین می گردد.
14- سازمان لیگ هیچگونه مسئولیتی در قبال تعاملات مالی خارج از این طرح (اعم از قرارهای مالی فی ما بین و یا مالیات‌های تکلیفی مترتب بر آن و نیز سایر تعهدات مالی مربوطه) ندارد .
15- در مواقعی که ابهامات یا ایراداتی در برگزاری مسابقات و آیین نامه لیگ وجود داشته باشد( ثبت قرارداد ملی پوشان ، نحوه برگزاری ، دریافت رضایت نامه از هیئت و سایر موارد دیگر ) ، کارگروهی متشکل از رئیس فدراسیون ، رئیس و دبیر سازمان لیگ ، کمیته برگزاری مسابقات و کمیته انضباطی تشکیل تا نسبت به رفع آن اقدام شود .

 توضیحات:
1- سهم استفاده از کلیه ظرفیت های تبلیغات محیطی متعلق به فدراسیون کشتی می باشد و تیم های متقاضی از ظرفیت های مذکور تبلیغاتی می توانند با هماهنگی فدراسیون کشتی جهت عقد قرارداد به سازمان لیگ کشتی مراجعه نمایند .
تبصره : در صورت میزبانی تیم ها 50 % درصد از سهم تبلیغات به میزبان تعلق خواهد گرفت .
2- هرگونه همکاری و حمایت اجرایی کادر فنی ( مدیر و سرمربی ) تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی بزرگسالان که دارای قرارداد رسمی با فدراسیون کشتی می باشند ، تحت هر عنوانی با باشگاه های متقاضی ممنوع بوده و در صورت تخلف ضمن محرومیت باشگاه کشتی مربوطه از حضور در مسابقات ذیربط، فرد خاطی جهت تعیین تکلیف به کمیته حقوقی و انضباطی فدراسیون کشتی معرفی می شود .
3- سازمان لیگ پس از انعقاد قرارداد رسمی و ثبت قرارداد میان باشگاه و کشتی گیران، مربیان و سایر عوامل ذیربط در اجرای تعهدات فی مابین،کمیته حقوقی و انضباطی فدراسیون کشتی را بعنوان "داور مرضی الطرفین" معرفی نموده و در صورت بروز هرگونه مشکل ، نظر" داور" اعمال و اگر که نیاز به اعلام به مراجع قضایی باشد، ازسوی "داور" رسما اعلام خواهد شد.
4- هر تیم باشگاهی به هر عنوان، پس از مراسم قرعه کشی و یا انجام مراسم وزن کشی از شرکت تیم و یا کشتی گیران خود در مسابقات مربوطه ممانعت به عمل آورد و یا از ادامه رقابت ها سر باز زند و یا بنا به تشخیص سرپرست مسابقات و سرپرست فنی ، نتیجه حاصل از هر کشتی تبانی تشخیص داده شود، پرونده و مستندات مربوط به کشتی گیر و باشگاه های مربوطه جهت بررسی و اعلام رای ( محرومیت کشتی گیران، جریمه نقدی، کسر امتیاز از امتیاز کل، حذف نتایج دیدارهای قبلی تیم های ذینفع ) ، به کمیته حقوقی و انضباطی فدراسیون کشتی ارجاع داده خواهد شد.
5- هرکشتی گیر و اعضای کادر فنی ( مدیر فنی – سرمربی – مربی ) بر مبنای تبار استانی خود مندرج در کارت ملی کشتی مربوطه، هنگام انعقاد قرداد با تیم باشگاهی مغایر با استان ذیربط، می باید نسبت به ارائه رضایت نامه رسمی از هیات کشتی استان مبدا اقدام نماید.
6- کشتی گیرانی که به دلیل ضرورت حضور در مسابقات بین المللی در اختیار تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی کشور می باشند، صرفا با مجوز کادر فنی تیم های ملی ذیربط، اجازه حضور در رقابت های لیگ را خواهند داشت. عدم حضور کشتی گیران مذکور، مانع از اجرای برنامه اعلامی لیگ کشتی کشور نخواهد شد. تیم های باشگاهی شرکت کننده باید در برنامه ریزی خود جهت جذب کشتی گیران واجد شرایط به گونه ای عمل نمایند که در صورت محدود شدن امکان استفاده از کشتی گیران مورد نظر کادر فنی تیم های ملی، امکان حضور در مسابقات مربوطه و اجرای تقویم برگزاری مسابقات را داشته باشند.
7- هر کشتی‌گیر در وزنی که در هر مسابقه وزن‌کشی نموده است می‌تواند مسابقه دهد ضمناً مجاز به حضور در یک وزن بالاتر نیز می باشد . استفاده از یک کشتی‌گیر در دو وزن در هر مسابقه ممنوع خواهد بود .
8- هر کشتی گیر، مربی، سرپرست و سایر اعضای کادر فنی، داوری، پزشکی، رسانه ای و مدیریتی صرفاً می تواند در هر مرحله ( رفت یا برگشت ) از یک باشگاه در رقابت های باشگاه های کشتی کشور حضور داشته باشد.
9- میزبان موظف است کلیه شرایط لازم برای برگزاری رقابت ها را با رعایت استانداردهای مورد نظر سازمان لیگ (شاخص برگزاری رقابت ها ) فراهم نماید.کلیه مسابقات در مراحل رفت و برگشت تحت نظارت مستقیم سازمان لیگ و با حضور نمایندگان رسمی سازمان لیگ برگزار خواهد شد.
10- باشگاههای میزبان می بایست نسبت به پرداخت حق الزحمه داوران قضاوت کننده و عوامل اجرایی قبل از شروع مسابقات طبق لیست اعلامی سازمان لیگ اقدام نمایند .
11- مبنای محاسبه امتیازات تیم های باشگاهی در رقابتهای لیگ به ترتیب ذیل خواهد بود:
- پیروزی با ضربه فنی، دیسکالیفه، سه اخطاره، عدم حضور و مصدومیت حریف 5 امتیاز مثبت
- پیروزی با اختلاف 10 امتیاز فنی در کشتی آزاد 4 امتیاز مثبت
- پیروزی با اختلاف 8 امتیاز فنی در کشتی فرنگی 4 امتیاز مثبت
- پیروزی با امتیاز 3 امتیاز مثبت
12- در هر نوع پیروزی(بند 2 تا 4 فوق‌الذکر) ، در صورتی که بازنده امتیاز داشته باشد، یک(1) امتیاز مثبت برای کشتی گیر مذکور و تیم مربوطه منظور خواهد شد.
13- مبنای پیروزی هر تیم در هر دیدار، تعداد برد انفرادی بیشتر خواهد بود. در صورت برابری تعداد بردها، بر مبنای الویت های اعلامی در جدول ذیل ،تیم باشگاهی پیروز در آن دیدار مشخص می گردد:

الویت

مبانی رتبه بندی به ترتیب

الویت

مبانی رتبه بندی به ترتیب

اول

جمع امتیازات مثبت

چهارم

میزان کسب امتیازات فنی بیشتر

دوم

بیشترین پیروزی با ضربه فنی

پنجم

از دست دادن امتیاز فنی کمتر

سوم

تعداد پیروزی با امتیاز عالی

ششم

نتیجه‌آخرین مسابقه


14- در صورت برابری دو تیم باشگاهی در هر گروه برای تعیین رده بندی تیم ها درگروه ذیربط، جهت حضور در مرحله نیمه نهایی و فینال مسابقات لیگ، مبانی رتبه بندی مندرج در جدول ذیل به ترتیب ملاک تعیین تیم های باشگاهی برتر در هر گروه می باشد.

مبانی رتبه بندی به ترتیب

در صورت برابری تعداد بردهای دو تیم باشگاهی کشتی در یک گروه

1

نتیجه رقابت رودرو (مجموع تعداد پیروزی های انفرادی دو تیم در مجموع رفت و برگشت)

2

جمع امتیازات مثبت در طول تمامی مسابقات مرتبط با یک گروه

2

جمع تعداد پیروزی با ضربه فنی در طول تمامی مسابقات مرتبط با یک گروه

3

جمع تعداد پیروزی های با امتیاز عالی در طول تمامی مسابقات مرتبط با یک گروه

4

میزان کسب امتیازات فنی در طول تمامی مسابقات مرتبط با یک گروه

5

میزان از دست دادن امتیاز فنی کمتر در طول تمامی دیدار ها در یک گروه

6

جمع‌بندی نتایج آخرین مسابقات درطول تمامی دیدارها در یک گروه


15- کلیه افراد معرفی شده از سوی هر باشگاه کشتی( اعم از کشتی‌گیر، مربی، سرپرست، مشاور داوری، کادر پزشکی، مشاور رسانه‌ای و یا سایر عوامل اجرایی ) می بایست دارای کارت بیمه ورزشی و کارت ملی کشتی باشند. ( کارت های بیمه ورزشی سایر رشته های دیگر مورد تایید نمی باشد. )

برچسب ها :

جدید ترین اخبار فدراسیون

رقابت های کشتی آزاد گزینشی المپیک در قاره آسیا – قرقیزستان
رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان
در ادامه ریکاوری ملی پوشان فرنگی کار در قرقیزستان
رقابت های کشتی آزاد گزینشی المپیک در قاره آسیا – قرقیزستان (تکمیلی)
رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان
اردوی تیم ملی کشتی آزاد جوانان در مازندران در حال برگزاری است (گزارش تصویری)
نماهنگ تبریک به قهرمانان پرتوان و با اراده
رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان (گزارش تصویری 2)
رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان
رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان (گزارش تصویری 1)
علیرضا دبیر خطاب به نمایندگان کشورمان در مسابقات گزینشی قرقیزستان:
رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان
قرعه کشی رقابت های کسب سهمیه المپیک کشتی آزاد و فرنگی برگزار شد
با حضور رئیس اتحادیه جهانی کشتی