در جهت استفاده مربیان در مسابقات؛

سه شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ 09:01
نکاتی مهم در مورد ریزه کاری های داوری در کشتی
ناصر فروتن داور درجه یک بین المللی و رئیس سابق کمسیون داوران، در جهت استفاده مربیان کشتی در هنگام مسابقات، نکات مهمی در مورد ریزه کاری های داوری در کشتی را بیان کرد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، این موارد که شامل 23 مورد می باشد، به شرح زیر است:

ریزه کاری و نکات آموزشی کلیدی و تاثیر گزار قوانین داوری  جهت استفاده مربیان زحمتکش و عزیز کشتی در سراسر ایران

1- در کشتی فرنگی زمانیکه کشتی گیرتان با اختلاف 7 امتیاز عقب است چلنج نکنید مگر اینکه صد در صد اطمینان داشته باشید که امتیاز به نفع شما خواهد بود، در غیر این صورت کشتی گیرتان بازنده خواهد شد.
2- در کشتی آزاد زمانیکه کشتی گیرتان 9 امتیاز عقب بود چلنج نکنید مگر اینکه صد در صد اطمینان داشته باشید که امتیاز به نفع شما خواهد بود، در غیر این صورت کشتی گیرتان بازنده خواهد شد.
3- اگر چلنج کردید و پشیمان شدید،کشتی گیر چلنج را برگرداند نه خود شما، زیرا با کارت زرد جریمه خواهید شد
4- در حال اجرای فن در منطقه زون کاملا دقت داشته باشید حتی اگر یکی از پنجه های پای مهاجم داخل  تشک باشد و اجرای فن کند امتیاز اعتبار خواهد داشت (کشتی سوریان در المپیک ریو که داوران اشتباه کردند و مربیان هم چلنج نکردند همچنین در حالت پارتر ( چهار دست و پا ) اگر یک پای کشتی گیر بیرون بود چلنج نکنید در این حالت داوران این اجازه را به مهاجمان می دهند تا بیشترین امتیاز را کسب کند.) چلنج به موقع داشته باشید.
نکته: برای نفس گیری چلنج کنید منتهی کشتی گیرتان چلنج را برگرداند در غیر اینصورت با کارت زرد جریمه خواهید شد.
قابل توجه: در صورت چلنج تا زمانیکه هیئت ژوری پای تلویزیون نرفته باشند می توان چلنج را برگرداند.
5- در منطقه زون تشک، کشتی گیرانتان را آموزش دهید از فشار مهاجم استفاده کرده و اجرای فن کنند و چناچه خودشان مهاجم بودند و حریف را در حالت بحرانی به بیرون منطقه زون هدایت می کردند احتیاط  را در دستور کار خود قرار دهند، برخی کشتی گیران این حرکت را شگرد دارند ( کشتی گرایی با  کشور سوئد در مسابقات جهانی که منجر به باخت ایشان شد)
6- به شاگردانتان آموزش دهید اگر در منطقه زون روی زانوان خود نشسته اند و مهاجم سعی دارد با چرخش به پشت آنها برود روی پاهای خود بلند شوند، در این صورت 1 امتیاز خواهند گرفت والا 2 امتیاز از دست خواهند داد.
7- به شاگردانتان آموزش دهید زمانیکه کشتی به بیرون تشک ختم می شود تسلیم نشوند و حریف خود را بگیرند ( چه مهاجم باشند و چه مدافع) حتی اگر داور هم در سوت خود دمیده بود یک مقدار دیرتر حریف را رها کنند. ( مثلا زیر یک خمی که حریف گرفته  با کعب بیرون تشک نشسته است)
8- به شاگردانتان بیاموزید زمانیکه اجرای فن به طرف بیرون ختم می شود مدافع را رها نکنند ( اگر حریف را بگیرند 2 امتیاز در غیر اینصورت یک امتیاز خواهند گرفت ) برخی کشتی گیران به بیرون تشک اجرای فن می کنند و حریف را نمی گیرند
9- شیوه نامه رفتاری اتحادیه جهانی را به شاگردان خود بیاموزید در پایان مسابقه از کندن دوبند، اعتراض و پرخاشگری، تشک کشتی را ترک کردن قبل از اعلام برنده، در کنار داور قرار نگرفتن جهت اعلام برنده، نشستن روی تشک بعنوان اعتراض، با داور و مربی حریف دست ندادن و .....( از این بابت در مسابقات خیلی ضرر کرده ایم)
10- به شاگردانتان آموزش دهید در ثانیه های پایانی کشتی تحت تاثیر جو به هیچ عنون فرار نکرده و چهره تهاجمی داشته باشند.
11- قاعده برنده بودن در صورت تساوی را به شاگردانتان آموزش دهید ( 1-امتیازدرشت 2- اخطار کمتر 3- امتیاز آخر )
12- در ثانیه های پایانی کشتی اگر مسابقه را در صورت مساوی هم برنده می شوید و حریف خیلی شما را تحت فشار قرار داده است به هیج عنوان با او قاطی  نشوید جدا کشتی بگیرید و در صورت برنده بودن با توجه به امتیازات لازم کسب شده حتی اگر نیاز شد به بیرون تشک به کندی و با احتیاط کامل جهت اتلاف وقت به عقب بروید (یک اخطار و یک امتیاز در کشتی آزاد و یک اخطار و 2 امتیاز در کشتی فرنگی ) جریمه می شوید اما کشتی را برنده خواهید شد. ( کشتی عزت اله اکبری در سرگروهی جهانی، کمیل قاسمی با پرویز هادی پیش از المپیک)
13- در ثانیه های پایانی در کشتی فرنگی اگر شاگردتان یک امتیاز جلو بود تمامی جوانب عدم دریافت اخطارها را رعایت کند مثال: گرفتن پنجه ها، بلاک کردن ها، سر درسینه گذاشتن ها، عقب  رفتن و خطا کردن مواردی است که مشمول مجازات اخطار و 2 امتیاز و شاگردتان بازنده خواهد شد.
14- در کشتی آزاد اگر شاگردتان 1 امتیاز جلو بود در صورتیکه با دریافت اخطار و 1 امتیاز بازنده کشتی می شود به هیچ عنوان کشتی را بلاک نکد، عقب نرود به خودش حالت تدافعی ندهد و از منطقه مرکزی تشک فرار نکند و با یک حالت تهاجمی  مسابقه را مدیریت کند تا برنده کشتی شود. ( اکثر کشتی گیران در ثانیه های پایانی که خیلی سرنوشت ساز است در این موارد ضرر کرده اند.)
15-خیلی مهم: مربیان کشتی آزاد و فرنگی دقت داشته باشند طبق مقررات موکد و باز آموزی در کلیه کلینیک ها  که به داوران خیلی تاکید می شود، در صورت فرار کشتی گیر در ثانیه های پایانی مسابقه اگر بیشتر از 10 ثانیه فرصت باشد توسط داور یک بار کشتی قطع و باگفتن  atntion به کشتی گیر خاطی تذکر داده می شود در صورت تکرار درخواست اخطار و جریمه 2 امتیاز در فرنگی و یک امتیاز در کشتی آزاد خواهد کرد اما اگر کمتر از 10 ثانیه وقت مسابقه باقی مانده باشد داور بدون در نظر گرفتن تذکر اول کشتی را قطع کرده و درخواست اخطار و امتیاز خواهد کرد در صورت تایید رئیس تشک اخطار و امتیاز ثبت خواهد شد.
نکته: تا قبل از اتمام مسابقه مربیان این اجازه را دارند چلنج کنند در صورت اتمام وقت دیگر اجازه چلنج نخواهند داشت.
قابل توجه مربیان، زمانیکه تایم کشتی تمام شود و زنگ اسکوربرد به صدا در آید اگر هر سه داور هم اخطار و امتیاز بدهند آن اخطار و امتیاز اعتبار نخواهد داشت در صورت اشتباه داوران مربی حتما چلنج کند.
 16- قابل توجه مربیان: به پاهای مدافع و مهاجم نگاه کنید، اگر کشتی گیر مهاجم اجرای فن کند و مدافع یک زانو و یا دو زانویش روی تشک باشد و مهاجم اجرا کند تنها 2 امتیاز خواهد گرفت اما اگر زانوهای مدافع  از تشک جدا شده باشد و مهاجم  اجرای فن کند 4 امتیاز خواهد گرفت. ( کشتی یونس امامی در نورسلطان که 4 امتیاز داشت و داوران 2 امتیاز دادند در آن صحنه می بایست مربیان چلنج می کردند
17- مربیان در کشتی منفی می توانند چلنج کنند.( خطاها، بلاک کردن ها، فرارها، سر درسینه گذاشتن ها، پنجه گرفتن ها، دوبند گرفتن ها، و موارد مشابه دیگر....برای مثال داور اخطار و 2 امتیاز می دهد اما رئیس تشک سفید می دهد اینجا مربی می تواند چلنج کند. ( اکثر مربیان کشتی منفی را با کشتی کم کاری و پاسیو اشتباه می گیرند.)
توجه:  در کشتی پاسیو یا کم کاری مربیان حق چلنج ندارند.
18-در بلاک کردن مدافع در بیرون تشک اگر داور وسط 2 امتیاز بدهد و نظر مربی 4 امتیاز باشد و مربی چلنج کند و هیئت ژوری پس از مشاهده تنها یک امتیاز به اجرای فن  مهاجم که بلاک شده بدهد چلنج برگردانده نمی شود و یک امتیاز دیگر هم کشتی گیر چلنج کننده متضرر خواهد شد.
19- در حالت رو در رو و حالت گرفتن فیتو توسط مهاجم  اگر کشتی گیر مدافع به بیرون عقب نشینی کند اخطار 2 امتیاز در فرنگی و اخطار 1 امتیاز در کشتی آزاد و ادامه کشتی نیز در خاک خواهد بود. ( کشتی حسن یزدانی با تیلور)
20- بعد از  cuansoltion داوران در صورت اعتراض مربی می تواند چلنج کند.( مشورت داوران )
21-نکته: زمانیکه داوران cuansoltion می کنند اگر کشتی گیرتان جلو می باشد و یا عقب است اما می تواند برنده و یا کشتی باخته را ببرد ریسک نکرده و چلنج هم نکنید ( نفس به رقیب ندهید) چون در این موضوع اکثرا برنده چلنج ها داوران هستند.
22-زمانیکه مهاجم زیر یکخم مدافع را در دست دارد  اگر صورت مهاجم رو به بیرون تشک کشتی باشد و از تشک خارج شود مدافع با اخطار و یک امتیاز جریمه خواهد شد، اما اگر در همین حالت صورت مدافع رو به حریف  یا به داخل تشک باشد مهاجم تنها یک امتیاز خواهد گرفت.
23- بر اساس آرتیکل 49 قوانین و مقررات داوری اتحادیه جهانی کشتی کلیه فرارها به طرف بیرون تشک اگر درحالت سرپا باشد اخطار و امتیاز و ادامه کشتی در وسط تشک و در حالت سرپا ادامه پیدا خواهد کرد،  اما  اگر فرار از تشک به بیرون در حالت پارتر یا خاک باشد اخطار به خاطی و یک امتیاز به مهاجم  و ادامه کشتی نیز در مرکز تشک در حالت خاک ادامه پیدا خواهد کرد.

تهیه و تدوین: ناصر فروتن مربی، داور بین المللی، مدرس، رئیس اسبق و مشاور عالی فدراسیون کشتی


برچسب ها :