با حضور رئیس کمیسیون داوران اتحادیه جهانی (همراه با گزارش تصویری)

جمعه ۶ تیر ۱۳۹۹ 10:40
پنجمین وبینار آموزشی داوری کشتی برگزار شد
تسلیت به مناسبت درگذشت استفان قازاریان
پنجمین وبینار دانش افزایی داوران اتحادیه جهانی  پیرامون کشتی فعال و کشتی کم کاری با تدریس آنتونیو سیلویستری رئیس کمیسیون داوران اتحادیه جهانی از کشور آلمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، گزارش ناصر فروتن رئیس کمیسیون داوران کشتی کشور از این وبینار به شرح زیر است:
درابتدا "آنتونیو سیلوستری"رئیس کمسیون داوری فدراسیون جهانی کشتی (UWW), درگذشت "استفان قازریان" از کشور ارمنستان که از داوران بین المللی و مدرس سابق اتحادیه جهانی کشتی بود را تسلیت گفته و بیان داشت که وی یکی از مدرسین برجسته و از داوران بزرگ بودند که بسیاری از شاگردان ایشان هم اکنون در عرصه داوری دنیا فعال هستند.

سیلوستری در ادامه، به موضوع اصلی وبینارکه "کشتی کم کار و کشتی منفی" بود پرداخت.

در ادامه با نمایش فیلم های مختلف از کشتی هایی که امتیازات زیادی در آن رد و بدل و همچنین فنون مختلفی درآنها اجرا شده بود، به پررنگ بودن نقش داور در مدیریت کشتی و هدایت وتشویق کشتی گیران به اجرای فنون اشاره کرد و تاکید داشت که کشتی گیران بجای هل دادن یکدیگر، می بایست اقدام به اجرای فنون کنند.

رئیس کمیسیون داوران اتحادیه جهانی کشتی سپس با نمایش اسلایدهای مختلف به توضیح چگونگی شناسایی کشتی گیر کم کار درکشتی فرنگی پرداخت و سه مشخصه زیر را برای شناسایی یادآور شد:

1.کشتی گیر فعال، باحرکت به سمت حریف به دنبال تماس (Contact) هست.
2.کشتی گیری فعال است که با دراختیار گرفتن حریف (Hook) مقدمات اجرای فن را فراهم می کند.
3.کشتی گیر فعال همیشه در تلاش و آماده برای اجرای فن است.

آنتونیوسیلوستری، درادامه با توضیح اینکه کارکردن دستها با تلاش برای اجرای فن متفاوت از هم هستند، به مواردی اشاره کرد که نمونه هایی از تلاش برای گرفتن و اجرای  فن محسوب می شوند:
*دست زیر کتف حریف بردن.
*دراختیار گرفتن سر و گردن حریف.
*کمرگیری.
*دراختیار گرفتن دست و کمر.
و نیز اشاره داشت که در کشتی فرنگی کشتی گیران باید درحالت سینه به سینه (chest to chest) کار را ادامه دهند. وی تاکید کرد مربیان باید به کشتی گیران خود آموزش دهند که به دنبال اجرای فن وکسب امتیاز فنی باشند، رفتن به روی تشک وکسب یک امتیاز کافی نیست.
در کشتی فرنگی در اختیار گرفتن حریف (Hook) نکته کلیدی است که آغاز گر اجرای فنون و تکنیک های مختلف برای اجرا است.
و کشتی گیران باید از ابتدا تا انتهای کشتی فعال و به دنبال اجرای فنون باشند، نه اینکه منتظر اعلام پاسیویته توسط داور باشند.
وی سپس با نمایش اسلاید به توضیح در مورد چگونگی شناسایی کشتی کم کار و کشتی منفی پرداخت و یادآور شد موارد زیر مصداق کشتی پاسیو هستند:
* قرار گرفتن و ماندن در منطقه زون.
* بایک دست اقدام به بلاک کردن حریف.
* گرفتن مچ دست.
* درگیر کردن انگشت ها (پنجه در پنجه).
* قطع مکرر تماس بدنی با حریف.
* تظاهر به تلاش برای اجرای فن.
*کشتی دفاعی گرفتن.
موارد زیر هم جزء کشتی منفی محسوب می شوند:
* بلاک کردن مداوم با گذاشتن سر بر روی سینه حریف.
* بلاک کردن با دو دست.
* امتناع از تماس گرفتن و در گیر شدن با حریف.
* فرار از فن.

سیلوستری همچنین متذکر شد که بهترین زمان برای دادن پاسیویته بعد از گذشت یک دقیقه و پانزده ثانیه تا یک دقیقه و سی ثانیه است، و در ثانیه های پایانی کشتی نباید پاسیویته داد چرا که کشتی  گیر حریف وقتی برای جبران نخواهد داشت، بلکه بعد از قطع کشتی اخطار و پوئن داده شود.
وی یادآور شد که داور در طول زمان مسابقه باید با خود فکر کند که برای مثال، کشتی گیر آبی دوبار حمله کرد و قرمز یک بار و سپس تصمیم به اعلام سیگنال برای درخواست پاسیویته کند.
و نکات دیگری که داور ملزم به رعایت آنها در طول مسابقه است را با استفاده از اسلاید دیگری متذکر به شرح زیر متذکر شد:
* ضد حمله ها.
* کدام یک از کشتی گیران حریف را در اختیار می گیرد (hook).
* قطع کشتی در صورت نیاز.
* داشتن ارتباط چشمی با قاضی و رییس تشک.
* کدام کشتی گیر در منطقه زون هست.
* استفاده از واژگان UWW
* استفاده مداوم از تذکرات شفاهی.
* دانستن وقت مناسب برای اعمال قوانین وتذکرات.
* قدرتمند در هشدار دادن به کشتی گیران.
* عدم تلف کردن وقت کشتی یا دیر شروع کردن (بعداز قطع).
* استفاده از دستها برای ارسال پیام آماده کردن مربیان و تماشاچیان (BLUE ATTACK,RED CONTACT).
که ایشان برای مثال از آقای "پرتی" (Pertti vehvilinen), به عنوان یکی از داوران قاطع یاد کردند.

نکته دیگری که توسط وی بازآموزی گردید، روند دادن پاسیویته بود که برای داوران توضیح دادند، بار اول و دوم همراه با امتیاز و قطع کشتی، ولی بار سوم بدون قطع کشتی انجام خواهد شد.
سیلوستری تاکید کرد که داوران برای دادن پاسیویته در زمانی که کشتی صفر-صفر و یا، یک-یک است نباید دیر تصمیم گیری کنند چراکه کشتی گیر حریف وقت مناسب برای جبران داشته باشد، درفیلمی که ایشان برای نمونه نمایش دادند 1 دقیقه و 18ثانیه از وقت کشتی باقی مانده بود.
همچنین وی تاکید داشت که مربیان در دادن پاسیو توسط داور به هیچ عنوان  چلنج نکنند چون پذیرفته نخواهد شد.
نکته دیگر، برای دادن اخطار و پوئن، ابتدا باید کشتی قطع شود و پس از تذکر شفاهی اخطار و پوئن لحاظ شود و برای دادن پاسیویته ابتدا باید کشتی گیر کم کار به درستی شناسایی شود.
ایشان تاکید داشتند که در زمان قطع کشتی برای دادن پاسیویته، اگر کشتی گیری درحال اجرای فن بود ابتدا صبر کنید تا کشتی به حالت معمول برسد.
و در مورد جای گیری داوران اشاره کردند که مهم است داور طوری جاگیری کند که به کشتی گیران نزدیک نباشد و بتواند آنها را تحت نظر داشته باشد.
همچنین گفت که داور باید کشتی گیر فعال راحمایت کند و اجازه تکمیل فن را به او بدهد.
رییس کمسیون داوران اتحادیه جهانی کشتی در پایان به سوالات مطرح شده شرکت کنندگان پاسخ داد و با اشاره به وبینارهای برگزار شده قبلی گفت که این وبینارهای آموزشی همچنان  ادامه خواهد داشت و در هفته آینده نیز وبیناری در رشته کشتی آزاد تحت عنوان کشتی گیر کم کار و فعال برگزار خواهد شد.


گالری تصاویر

برچسب ها :