در نشست رییس سازمان لیگ کشتی با اصحاب رسانه مطرح شد

نصیرزاده: مبلغ قراردادها در لیگ امسال رشد چشمگیری داشت
 به دنبال حضور تیم‌های صاحب‌نام در جام باشگاه‌های جهان هستیم
یزدانی‌نیا: لیگ از حالت پسرفت به پیشرفت رسید
نشست رییس و نایب رییس سازمان لیگ با اصحاب رسانه برای پاسخگویی به سوالات خبرنگاران امروز (یکشنبه) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی و به نقل از روابط عمومی سازمان لیگ کشتی، امروز نشستی با حضور رییس و نایب ‌رییس سازمان لیگ کشتی جهت پاسخگویی به سوالات اصحاب رسانه برگزار شد. این نشست به درخواست تعدادی از خبرنگاران حوزه کشتی که ابهام‌هایی در طول برگزاری نوزدهمین دوره لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی برایشان به وجود آمده بود و همچنین سوالاتی درباره برگزاری ششمین دوره مسابقات جام باشگاههای کشتی جهان داشتند، تشکیل شد.
در ابتدای این نشست یزدانی‌نیا، نایب ‌رئیس سازمان لیگ گفت: کشتی ما از روزهای خوب خود دور شده بود. لیگ حتی دفتر کار مناسبی نداشت، اما در زمان کم، سازمان لیگ تجهیز شد و با کمک رئیس فدراسیون، تنور مسابقات داغ شد. در چند سال گذشته به این انداز پخش زنده مسابقات نداشتیم و امیدوارم سازمان لیگ در سال‌های آینده بهتر از این به مسیرش ادامه دهد.
وی ادامه داد: لیگ از حالت پسرفت به پیشرفت رسید و داوران، مربیان و کشتی گیران از لیگ به درآمد رسیدند. امیدوارم در سال‌های آینده شاهد برگزاری هر چه بهتر لیگ کشتی باشیم.
نایب ‌رییس سازمان لیگ همچنین درباره عمل کردن تیم‌ها به تعهداتشان در قبال کشتی گیران و مربیان گفت: از هر تیم 200  میلیون چک ضمانت گرفتیم و همه تیم‌ها نیز متعهد به تسویه با کشتی گیران هستند. تا اینجای کار هم اکثر تیم‌ها به تعهداتشان پایبند بوده‌اند.

در ادامه این نشست دکتر نصیرزاده خاطرنشان کرد: جام باشگاه‌های جهان در کشتی فرنگی قرار بود 13 و 14 آذر برگزار شود، اما به دلیل نزدیکی به جام جهانی این تاریخ را تغییر دادیم. به 15 کشور از جمله آمریکا و روسیه برای حضور در جام باشگاه‌های جهان دعوتنامه ارسال کردیم. کوبایی‌ها هم قول حضور در جام باشگاه‌های جهان را دادند.
وی ادامه داد: دعوتنامه برای حضور در جام باشگاه‌های جهان را به صورت هدفمند به کشورهای مختلف ارسال کردیم به طوری‌که تیم‌هایی که ارتباط بین‌الملل ما با آنها خوب است یا تیم‌هایی که از نظر فنی به کشتی کشورمان کمک می‌کنند و همچنین برخی کشورها به دلیل همسایگی با کشورمان و برخی دیگر نیز به دلیل اینکه لیگ پویایی دارند را به این رقابت‌ها دعوت کردیم. از تیم‌های آمریکا و روسیه هم برای حضور در جام باشگاه‌های جهان دعوت کرده‌ایم. هزینه تیم های شرکت کننده از زمانی که به فرودگاه تهران برسند، برعهده ماست، اما اگر تیم‌های صاحب‌نام با کشتی‌گیران شاخص در جام باشگاه‌های جهان حضور پیدا کنند، حاضریم هزینه بلیط هواپیمای آنها را از کشور مبدا هم پرداخت کنیم.
رییس سازمان لیگ افزود: دیروز با مهندس شجاعی استاندار خراسان شمالی جلسه داشتیم و ایشان قول دادند به شرط اینکه تیم‌های با کیفیتی در این مسابقات حضور داشته باشند دغدغه‌های مالی را برطرف کند. قرار بود 2 تیم به نمایندگی از کشورمان در جام باشگاه‌های جهان حضور پیدا کنند اما با توجه به اینکه 3 تیم نخست لیگ برتر از نظر سازماندهی تیمی در سطح بالایی قرار داشتند تصمیم گرفتیم به نمایندگی از کشورمان 3 تیم در جام باشگاه‌های جهان حضور پیدا کند.
نصیرزاده در ادامه گفت: سعی می‌کنیم استان‌ها با نام خودشان در لیگ حضور پیدا کنند. از ضعف‌های لیگ امسال این بود که استان‌های صاحب نام و سبک در کشتی مثل کرمانشاه در این رقابت‌ها حضور نداشتند و شاهد این بودیم که کشتی‌گیران استان‌های مختلف در قالب تیم‌های دیگر در رقابت‌های لیگ به میدان رفتند. حتی مازندران هم به عنوان یکی از قطب های کشتی ایران تیم قدرتمندی در لیگ برتر نداشت. با فرمانداری‌ها و استانداری‌ها رایزنی خواهیم کرد تا در لیگ تیم‌داری کنند. بسکتبال و والیبال در زمینه باشگاه‌داری گوی سبقت را از کشتی ربوده‌اند. کمیته‌ای در سازمان لیگ تشکیل شده به اسم کمیته باشگاه‌ها و تلاش خواهیم کرد پای باشگاه‌ها را به لیگ برتر باز کنیم.
رییس سازمان لیگ کشتی بیان داشت: حضور دکتر دبیر برای فدراسیون کشتی یک فرصت است و از ایشان به دلیل این که به من اعتماد کرد و ریاست سازمان لیگ را به من سپرد تشکر می‌کنم. حرف‌های ایشان در خصوص رقابت‌های لیگ برتر در حد شعار نبوده و همواره برای برگزاری هر چه بهتر این رقابت‌ها به سازمان لیگ کمک کرده است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: مشکلات مالی محدودیت‌هایی برای تیم‌داری باشگاه‌ها در لیگ ایجاد می‌کند. پتانسیل کشتی ما تقریبا همین ۱۵ تیم است اما امیدوارم در سال‌های آینده شاهد حضور تیم‌های بیشتری در لیگ برتر باشیم.
رییس سازمان لیگ در رابطه با مشکلات تیم‌های نظامی حاضر در لیگ برتر گفت: در جلسه‌ای که قبل از برگزاری رقابت‌های لیگ برتر با نیروهای مسلح داشتیم آنها پذیرفتند که تیم آسانسور و پله برقی بهران به عنوان اسپانسر تیم پاس در این لیگ حضور پیدا کند و باشگاه پاس هم به این تیم کشتی‌گیر سرباز بدهد و در همین خصوص تفاهم‌نامه‌ای بین آنها به امضا رسید اما این تیم در هفته‌های پایانی لیگ از این رقابت‌ها انصراف داد. هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای کناره‌گیری تیم آسانسور و پله برقی بهران و پاس تهران برای کناره‌گیری از لیگ برتر پیدا نکردم مگر اینکه به این نتیجه رسیده بودند که هیچ شانسی برای رفتن به 4 تیم پایانی ندارند. تیم‌های نظامی قرارداد محکمی با کشتی‌گیران سرباز نمی‌بندند. از طرفی از سوی تربیت بدنی نیروهای مسلح نیز دیر اعلام شد که تیم‌های نظامی نباید از کشتی‌گیران خارجی استفاده کنند.
وی افزود: تائیدیه دولت تورلیخانوف برای حضور کشتی‌گیران خارجی تیم اترک خراسان شمالی را ابتدا به صورت تلفنی گرفتیم اما نامه‌اش یک روز بعد از رقابت این تیم با تیم آسانسور و پله برقی بهران و پاس تهران به دست فدراسیون کشتی رسید.
نصیرزاده در رابطه با تعهدات باشگاه‌ها به کشتی گیران و مربیان بیان داشت: چندین جلسه درخصوص پایبندی به قرارداها با تیم‌های حاضر در لیگ داشته‌ایم. ما هیچ تعهدی نسبت به قراردادهای داخلی تیم‌ها با کشتی‌گیران نداریم و ملاک ما قراردادهای ثبت شده در سازمان لیگ است. توافقات و قراردادها دوطرفه است اما برخی کشتی‌گیران به دلایل مختلف به تعهداتشان نسبت به تیم عمل نکردند و طبیعتا تیم‌ها هم در این خصوص تصمیمات مختلفی گرفته‌اند.
رییس سازمان لیگ در ادامه گفت: سقف قراردادها در لیگ امسال بالاتر از سیصد میلیون بود. مبلغ قراردادها در لیگ امسال 2.5 برابر بیشتر از سال گذشته بود. در لیگ برتر امسال حدود 30 میلیارد تومان گردش مالی داشته‌ایم.
نصیرزاده در پایان افزود: جا دارد از مجموعه وزارت ورزش و شخص محترم وزیر نیز تشکر کنم که از کشتی به عنوان ورزش اول کشور همواره حمایت کردند. در بحث لیگ هم با ما همکاری داشتند تا باشگاه هایی که در کشتی سرمایه گذاری می کنند، دارای معافیت یا تخفیف مالیاتی شوند.