رمضان شاهین:

سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ 11:57
سبک کشتی گرفتن ایرانی ها با روس ها متفاوت است
یزدانی می تواند مقابل تیلور به پیروزی برسد
تماشاگران ایرانی انگیزه کشتی گیران را بالا می برند
رمضان شاهین سرمربی تیم کشتی آزاد ترکمنستان گفت: پیش از برگزاری رقابت های کشتی قهرمانی زیر 23 سال جهان در یک اردوی مشترک با کشتی گیران ایرانی شرکت کرده ایم.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی،  رمضان شاهین (ایربایهانوف) روسی الاصل که مدال های طلای المپیک 2008 پکن و جهانی 2007 باکو را به نام کشور ترکیه در کارنامه ورزشی خود دارد و هم اکنون سرمربیگری تیم کشتی آزاد ترکمنستان را بر عهده دارد، با بیان این مطلب افزود: به همراه کشتی گیران زیر 23 سال (امید) ترکمنستان، به منظور برگزاری یک اردوی مشترک پیش از رقابت های جهانی مجارستان، در ایران حضور داریم و هدف از برگزاری این اردو تأثیرگذاری بر مسائل روحی و روانی کشتی گیران و پیشرفت آن ها است.

وی در مورد اصلیت خود تصریح کرد: اهل ایالت چچن روسیه هستم اما در خاساویورت داغستان زندگی کرده ام و تمرینات خود را آنجا برگزار می کردم. من به همراه کشتی گیران بزرگی همچون ماخاچ مرتضی علی اف و ماولت باتیروف در یک باشگاه تمرین می کردیم.

شاهین با اشاره به اینکه پیش از این نیز اردوهای مشترکی را با کشتی گیران داغستانی داشتیم در مورد تفاوت سبک کشتی روسیه و ایران گفت: کشتی گیران روس فنون مختلفی را فرا می گیرند و اکثر فنون آن ها نیز در بالاتنه است و در همه جای کشتی فنون را اجرا می کنند. اما ایرانی ها بیشتر تمرکزشان روی زیرگیری و شرایط فیزیکی و بدنی است.

وی در مورد اینکه سبک کدام کشتی گیر را در دنیا می پسندد گفت: در حال حاضر عبدالرشید سعداله یف کشتی گیری است که آن را بعنوان بهترین کشتی گیر دنیا قبول دارم. البته کشتی گیران دیگر نظیر جردن باروز، حسن یزدانی، اسنایدر و تیلور هم هستند اما سعداله یف در این چند مدت گذشته به هیچ حریف نباخته و شکستش به اسنایدر نیز به دلیل جابه جایی وزنش بود.

شاهین در مورد کشتی حسن یزدانی گفت: یزدانی کشتی گیر بسیار خوبی است. شیوه او تهاجمی و رو به جلو بوده و اکثر کشتی گیران را در تایم اول مغلوب می کند.

وی در مورد کشتی تیلور و یزدانی تصریح کرد: به نظر من کشتی اولی که یزدانی در جام جهانی مقابل تیلور مغلوب شد را نباید حساب کرد چراکه وی تازه به وزن بالا آمده بود. در مورد کشتی دوم هم که در جهانی مجارستان با وی گرفت باید بگویم که فکر می کردم یزدانی برنده مسابقه باشد اما در تایم دوم اتفاقات دیگری افتاد.

شاهین در مورد اینکه آیا یزدانی می تواند مقابل تیلور پیروز باشد اظهار داشت: یزدانی در مجارستان نیز تیلور را در تایم اول برده بود اما تاکتیک او برای کشتی خوب نبود، چرا که یزدانی تمامی نفس خود را در تایم نخست گذاشت و در تایم دوم از لحاظ بدنی و نفس کم آورد. به نظر من اگر یزدانی کمی دقت خود را در کشتی با تیلور بیشتر کند و امتیازات کسب شده را از دست ندهد، می تواند برابر او پیروز باشد.

این کشتی گیر روسی الاصل که مدال طلای المپیک 2008 پکن را برای کشور ترکیه بدست آورده است در مورد مبارزات خود با حریفان ایرانی گفت: با چند حریف ایرانی کشتی گرفته ام اما آن ها را به خاطر ندارم، اما کشتی دشواری را با مهدی تقوی که مدال طلای جهان را نیز در کارنامه دارد در المپیک پکن گرفتم و باید بگویم که کشتی گرفتن با وی برایم سخت بود.

شاهین در مورد حضور علیرضا دبیر بعنوان رئیس فدراسیون کشتی ایران تصریح کرد: با علیرضا دبیر در مسابقات جهانی قزاقستان از نزدیک دیدار کردم. او همدوره من نیست اما بعنوان یک قهرمان جهان و المپیک وی را می شناسم. به طور کلی خوب است که یک کشتی گیر که به تمامی مسائل آگاهی دارد مدیریت فدراسیون را بر عهده بگیرد و امیدوارم علیرضا دبیر همانگونه که در کشتی های خود موفق بود در مدیریت فدراسیون کشتی نیز موفق عمل کند.

قهرمان رقابت های جهانی باکو در سال 2007 در پایان با تمجید از تماشاگران ایرانی خاطرنشان کرد: تماشاگران ایرانی هرکجا باشند چه در ایران و چه در سالن های خارجی کشتی را زنده نگه می دارند. انرژی که آن ها در سالن ها ایجاد می کنند باعث انگیزه بیشتر کشتی گیران و موفقیت آن ها می شود.



برچسب ها :