با حضور دکتر بهمن میرزایی و در قزاقستان

سه شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ 09:07
جلسه سالیانه کمیسیون علمی اتحادیه جهانی کشتی برگزار شد
بررسی نحوه وزن کشی کشتی گیران و برگزاری مسابقات
تاریخچه ورزش کشتی در ایران مورد مطالعه بین المللی قرار می گیرد
جلسه سالیانه کمیسیون علمی اتحادیه جهانی کشتی با حضور دکتر بهمن میرزایی عضو ایرانی این کمسیون در جریان رقابت های جهانی کشتی در کشور قزاقستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، جلسه سالیانه کمیسیون علمی اتحادیه جهانی کشتی روز پنج شنبه 28 شهریورماه با هماهنگی اتحادیه جهانی کشتی در حاشیه مسابقات جهانی کشتی در شهر نور سلطان قزاقستان در سالن کنفرانس دانشگاه یورآسیا این شهر و در حضور آقای لالوویچ رئیس اتحایه و چند نفر از نواب رئیس از جمله آخروجان روزیف از ازبکستان، دولت تورلیخانف رئیس شورای کشتی آسیا و رئیس کمیسیون علمی، میخائیل مامیاشویلی رییس فدراسیون کشتی روسیه به اضافه اعضا از جمله دکتر بهمن میرزایی از ایران، بارنا از مجارستان، بارباس از یونان، کربی دبیر کمیسیون از آمریکا، پودلیوایف از روسیه، ساویر از فرانسه، تسکیر از ترکیه، تنومن از آلمان، بابیچ از کرواسی  و چند عضو افتخاری دیگر برگزار شد.
دکتر بهمن میرزایی نماینده کشورمان در مورد خلاصه ای از موارد مطرح شده در این جلسه گفت:
در بخش اعضای افتخاری از بخش ورزش یونسکو آقای دکتر کیم حضور داشتند. گروه ایشان به دنبال این است که نسبت ارائه گزارشی در مورد ورزش های مبارزه ای، که کشتی هم جزو آن محسوب می شود به یونسکو اقدام کند و به دنبال این بودند که تعاملات بین اتحایه جهانی کشتی و سازمان یونسکو را در این خصوص افزایش دهند.
دیگر عضو افتخاری این جلسه آقای کانر مولای از کانادا بودند که گزارشی در مورد یک پروژه بین المللی در خصوص ریشه ها و تاریخچه ورزش کشتی  به صورت مطالعه آزمایشی در دو کشور مغولستان و فنلاند ارائه کردند. همچنین در پایان این گزارش مقرر شد که کشور بعدی مورد مطالعه در این زمینه ایران باشد.

در ادامه این جلسه که با خوش آمد گویی لالوویچ رئیس اتحادیه جهانی کشتی همراه بود. وی بر اهمیت برگزاری منظم جلسات کمیسیون و پیگیری فعالیت های علمی آن تاکید داشت.
یکی از آیتم های مهم این جلسه، پروسه وزن کشی در کشتی بود و گزارش اجمالی و بازخوردی که کشور های مختلف در این زمینه داشتند ارائه شد.
بازخورد کلی از این که وزن کشی روز صبح روز مسابقه انجام شود مثبت است و کشور ها گزارش کرده اند این مدل وزن کشی باعث شده سلامت کشتی گیران کمتر به خطر بیافتد.
نکته مهم این بحث این بود که  آیا وزن کشی در دو روز باشد یا خیر و این موضوعی است که سال بعد از المپیک توکیو چالش هایی را به همراه خواهد داشت. در این مورد قرار بر این شد نظرات و پیشنهادات و انتقادات جمع آوری و تصمیم گیری نهایی انجام شود.
آیتم بعدی گزارشی بود که درخصوص یک کنفرانس بین المللی در یونان که در ماه می امسال داشتیم با عنوان   Science and Olympics Wrestling (علم و کشتی المپیکی) که در آنجا بنده و تعداد دیگر از دوستان از جمله آقای کربی، آقای بارباس و دیگران سخرانی داشتیم به اتحادیه جهانی ارائه شد و تاکید شد بر برگزاری سمینار هایی از این دست بود، زیرا گزارش های آن مستقیما به IOC   (کمیته بین المللی المپیک) ارسال می شود و کمیته بین المللی المپیک تمام فعالیت های مربوط به المپیک را رصد می کند.
دکتر میرزایی در مورد گزارش خود در این کمیسیون تصریح کرد: گزارش بنده طرح استعدادیابی در کشتی بود. با توجه به تصویب این طرح با اتفاق آرای اعضای کمیسیون، پیشنهاد اولیه یا پروپزال علمی آن را به اتحادیه جهانی خواهیم داد و قرار شد به محض اینکه بودجه آن توسط اتحادیه جهانی کشتی تصویب شود، امور عملیاتی آن تعریف و در کشور های مختلف به اجرا در آید.
وی ادامه داد: روند استعداد یابی در کشور های مختلف متفاوت است و در کشور هایی که صاحب کشتی هستند یک اصطلاحی داریم به عنوانmass participation  (مشارکت گسترده) یعنی عده زیادی به سالن های ورزشی مراجعه می کنند و کمبود کشتی گیر وجود ندارد. در مقایسه با کشوری که تعداد کمی کشتی گیر دارد و آن وقت بخواهید استعداد را پیدا کنید روند فرق می کند. این استعداد ها از چند منظر قابل شناسایی هستند، یک منظر آنتروپومتریک (پیکر شناسی) و فیزیولوژیک است.
میرزایی گفت: مدل های دیگری هم وجود دارد. در برخی از کشور ها نیز اصلا مدلی وجود ندارد و یا مدل های چشمی استعدادیابی صورت می گیرد یعنی هر کس عملکرد بهتری داشت استعداد نامیده می شود.  اینها مواردی بود که جزئیاتش به طور کامل مورد بحث قرار گرفت و به تصویب کمیسیون رسید و قرار شد بعد از اینکه اتحادیه جهانی بودجه لازم را تصویب کند پروپوزال ارائه شود. در مرحله بعد کشور ها منطقه بندی شده و عملیات اجرایی آغاز شود.

میرزایی در مورد  اهم گزارش های سایر اعضا اظهار داشت: یک گزارش جامعی را آقای دوکماناک از صربستان که از اعضای کمیته تکنیکال اتحادیه جهانی هستند ارائه کردند. این گزارش در خصوص سیستم رنکیگ ورزشکاران بود. در واقع یک آنالیز آماری بر روی امتیازات رد و بدل شده در سال گذشته و مقایسه آن با سال های قبل بود و چنین نتیجه گرفتند که سیستم رنکینگ ورزشکاران منجر به این شده که امتیازات بیشتری در کشتی ها رد و بدل شود.
همچنین کتابی کشتی منتشر شده اس که فدراسیون کشتی و کمیته ملی المپیک روسیه آن را به چاپ رسانده اند در آنجا معرفی شد. این کتاب مشتمل بر 12 فصل است که کشور های آلمان، روسیه، آمریکا، ایران، یونان و ازبکستان مشارکت در چاپ این کتاب داشتند. فصل سوم این کتاب مربوط به بنده بود که که مبانی فیزیولوژیک تمرین در زنان بود.
از این کتاب در مراسمی که فدراسیون روسیه با هماهنگی فدراسیون قزاقستان و با دعوت از همه اعضای هیات رییسه اتحادیه جهانی کشتی برگزار کرد؛ توسط رئیس اتحادیه جهانی کشتی آقای لالویچ رو نمایی شد.



گالری تصاویر

برچسب ها :