از سوی فدراسیون کشتی/

یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ 10:19
اصلاحیه قوانین و مقررات مسابقات کشتی چوخه اعلام شد
اصلاحیه قوانین و مقررات مسابقات کشتی چوخه برای برگزاری مسابقات چوخه زیر نظر فدراسیون کشتی اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، قوانین و مقررات مسابقات کشتی چوخه به شرح زیر است:


1- وزن کشی روز قبل از مسابقات از ساعت 18 الی 19 به مدت 1 ساعت انجام شود.

2- یک ساعت قبل از شروع مراسم وزن کشی (ساعت 17) معاینه پزشکی از چوخه کاران به عمل آید

3- وزن کشی چوخه کاران با شلوارک چوخه بدون همراه داشتن هرگونه اقلام اضافی مثل انگشتر زیورآلات و غیره ... انجام گردد .

4- اوزان رده های سنی نونهالان ، نوجوانان ، جوانان و بزرگسالان با شرایط سنی به شرح ذیل می باشد:

شرایط سنی : نونهالان ( 14 و 15) سال - نوجوانان( 16 و 17) سال - جوانان(18 تا 20) سال - بزرگسالان( 20 سال به بالا) .

تبصره : چوخه کارانی که 1 سال کوچکتر از هر یک از رده های سنی نونهالان ، نوجوانان ، جوانان باشند برای شرکت در مسابقات رده سنی بالاتر می بایست گواهی پزشکی معتبر و رضایت نامه محضری ولی خود را قبل از مراسم وزن کشی به مسئولین ذیربط ارائه دهند .

اوزان نونهالان : (30 تا 32)  - 35 – 40 – 45 – 52 – 60  - (60+تا 73 )کیلوگرم
اوزان نوجوانان : (32 تا 35) – 40 – 45 – 52 – 62 – 73 – ( 73+ تا 87) کیلوگرم
اوزان جوانان : (46 تا 50) – 57 – 65 – 74 – 84 – 96 – ( 96+ تا 115) کیلوگرم
اوزان بزرگسالان : (55 تا 60) – 70 – 80 – 90 – 100 – ( 100+ به بالا) کیلوگرم


5- مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی و دیگر مسابقات چوخه که در فضای سرپوشیده برگزار می گردد بر روی تشک کشتی در ابعاد 12×12 انجام پذیرد و چنانچه در فضای باز باشد در ابعاد 12× 12 بر روی زمین پوشیده از ماسه بادی ، خاک اره ، زمین چمن طبیعی یا خاک نرم سرند شده به عمق حداقل 20 سانتی متر تعبیه گردد .
6- در کشتی چوخه خاک کردن حریف 2 امتیاز دارد.چنانچه مجری فن در اثر ریسک و بدون تلاش حریف مقابل در خاک فرود بیاید تنها یک امتیاز از دست خواهد داد .
7- اختلاف امتیاز برای پایان یک مسابقه کشتی 8 امتیاز خواهد بود .
8- به خطر رفتن هر یک از چوخه کاران ، که زاویه شانه یا پشت چوخه کار با تشک کمتر از 90 درجه داشته باشد (سایه انداختن) یا چرخش به حالت خطر روی آرنج ، تکیه دادن به آرنج ها در صورتی که زاویه پشت یا شانه ها کمتر از 90 درجه باشد ضربه فنی محسوب و کشتی پایان خواهد یافت .
9- مسابقات در رده های سنی جوانان و بزرگسالان در 2 تایم 3 دقیقه ای و 30 ثانیه استراحت مابین این دو تایم انجام خواهد شد.
10-  مسابقات در رده های سنی نونهالان و نوجوانان در 2 تایم 2 دقیقه ای و 30 ثانیه استراحت مابین این دو تایم انجام خواهد شد .
تبصره : زمانهای تلف شده بین مسابقه (توقف مسابقه) نباید جزء زمان مسابقه محسوب گردد .
11- در شرایط امتیازات مساوی در پایان زمان یک مسابقه ابتدا امتیاز بزرگتر دوم اخطار کمتر و سوم آخرین امتیاز کسب شده  برنده مسابقه را مشخص می نماید .
12-  تیم داوری متشکل از ، داور وسط ،  قاضی ،  رئیس تشک (داخل سالن) رئیس زمین مسابقه (فضای باز).
13-  پوشش داوران عبارت است از تی شرت سفید ، شلوار طوسی (خاکستری) ، کمربند مشکی ، کفش سفید ، جوراب سفید ، مچ بند آبی و قرمز و سوت .
14-  جدول مسابقات مطابق جدول اتحادیه جهانی می باشد .
15-  کمیته فنی شامل 3 نفر از پیش کسوتان ورزش چوخه که این افراد از معتمدان و متخصصین این رشته باشند .
16-  وظایف کمیته فنی به شرح ذیل می باشد .
الف) نظارت فنی بر انجام مسابقات .
ب) معرفی و پیشنهاد نفرات منتخب هر وزن علاوه بر نفرات برتر رده بندی به فدراسیون کشتی .
ج) انتخاب با ا خلاق ترین چوخه کار در هر مسابقه .
17- اعتراض مربیان به رای داوران :
*- بازبینی فیلم طبق قوانین و مقررات اتحادیه جهانی با انجام چلنج از سوی مربی و موافقت چوخه کار از طریق هیات ژوری انجام خواهد شد و رای صحیح ونهائی را اعلام می نمایند .و در صورتی که اعتراض مربی وارد نباشد یک نمره به حریف مقابل تعلق خواهد گرفت .(حداکثر زمان برای چلنج 5 ثانیه ، از زمان ثبت امتیاز بر روی اسکوربورد می باشد.)
18- در کلیه مسابقات حضور اکیپ پزشکی و آمبولانس الزامیست و برگزاری مسابقات بدون حضور پزشک ممنوع می باشد .
19- در صورتی که چوخه کار حریف را با هل از تشک یا زمین مسابقه خارج نماید داور وسط برای مرتبه اول به خاطی تذکر جدی می دهد و در صورت تکرار یک اخطار به چوخه کار خاطی و یک امتیاز به حریفش تعلق می گیرد .
20- هر یک از دو چوخه کار از زمین یا تشک مسابقه در حین کشتی خارج شود 1 امتیاز به حریفش تعلق می گیرد .
تبصره : در صورتی که یک پای مجری فن به بیرون از تشک یا زمین مسابقه برسد اما بلافاصله فن را اجرا کند امتیاز مربوط به آن فن به مجری تعلق می گیرد .
21- علاوه بر مدارک شناسائی معتبر که از سوی برگزار کنندگان در هر مسابقه اعلام خواهد شد ارائه کارت بیمه ورزشی برای شرکت در مسابقه و وزن کشی الزامی می باشد .
22- قرعه کشی به هنگام وزن کشی و برداشتن قرعه توسط خود چوخه کار انجام می شود و مسئولیت  وزن کشی به عهده داوران می باشد .و همچنین کنترل ناخن ها در هنگام وزن کشی صورت می پذیرد .
23- کادر برگزاری مسابقات متشکل از سرپرست مسابقات ، سرپرست فنی مسابقات ، کمیته فنی ، هیات ژوری ، داوران ، و ستاد اجرائی که شامل جدول نویسان ، اکیپ پزشکی ، اکیپ فیلم برداری ، انضباطی ، نیروی انتظامی و ...
24- چوخه کار باید ملبس به زیرپوش ، بالاپوش چوخه و شلوارک چوخه باشد و در مسابقه چوخه کار ملزم به تهیه آن می باشد لباس چوخه به صورت راه راه باشد ترجیحاً  چوخه کار آبی از لباس راه راه آبی و چوخه کار قرمز از لباس راه راه قرمز استفاده نماید .
الف) - بالاپوش (چوخه) : از جنس جاجیم یا پارچه ضخیم و پر دوام دیگر دوخته می شود و بلندی آن تا پشت ران (که از سر زانو بلندتر نباشد) و با آستین کوتاه حد فاصل آرنج و شانه می باشد و به طوری که دست (انگشتان) حریف به راحتی در آن جای گیرد و آستین کت تا بازو بالا کشیده شود .
ب) شلوارک : اندازه شلوارک از زیر زانو ، سپس تا بیخ ران تا شود . شلوارک باید محکم ، سیاه رنگ با بند   پنبه ای باشد و حتماً باید در زیر آن شورت پوشیده شود و در موقع چوخه گرفتن نیز لبه های شلوارک تا بیخ ران تا زده شود .
ج) زیرپوش : پوشیدن زیرپوش به رنگ سفید و آستین دار و بدون تبلیغات در زیر چوخه (بالاپوش) الزامیست .
د) شال کمر: شال محکم (به رنگ آبی و قرمز) که عرضش کمتر از 5 سانتی متر نباشد به طوری که دست چوخه کاران را پر نماید. (چوخه کار آبی باید شال آبی و چوخه کار قرمز می بایست الزاماً شال قرمز به کمر بسته باشد).
تبصره 1 : داور وسط در طول مسابقه بر لباس چوخه کاران دقت کامل داشته باشید تا در زمان مبارزه ، شال یا پارچه شلوار و بالاپوش که تا خورده است پایین نیاید و پاره گی ایجاد نشود چنانچه داور وسط به چنین تشخیصی برسد مبارزه را قطع کند و حداکثر 1 دقیقه فرصت تعویض می دهد و بعد از تعویض لباس ، مسابقه ادامه یابد .
تبصره 2 : پوشیدن کفش در مسابقات چوخه برای چوخه کاران ممنوع می باشد
25- مسئولیت مستقیم برگزاری مسابقات چوخه در حوزه های جغرافیائی استان به عهده روسای هیات کشتی استانها و مسابقات کشوری ، انتخابی تیم ملی و بین المللی به عهده فدراسیون کشتی می باشد .
26- چوخه کاران به هیچ وجه حق بخشیدن مسابقه و یا انصراف از مسابقه به نفع حریف را ندارند و باید مبارزه کنند. ورزشکار بازنده باید در میدان مسابقه و با لباس چوخه حضور یابد تا نفر برنده مشخص شود در صورت عدم قرار گرفتن در کنار داور بعنوان فرد پیروز یا بازنده چوخه کار خاطی حذف و به کمیته انضباطی معرفی می گردد .
27- چنانچه چوخه کار بعد از 3 بار اعلام گوینده مسابقات (فراخوان) در میدان حاضر نشود بازنده اعلام می گردد(اعلام هر 30 ثانیه یک بار صورت می گیرد) .
تبصره : در صورتی که ورزشکاری بدون تائید کتبی آسیب دیدگی توسط پزشک مسابقات در میدان مسابقه حاضر نشود ومبارزه نکند به منزله تبانی تلقی خواهد شد علاوه بر حذف از جدول مسابقات به کمیته انضباطی معرفی می-گردد.
28-  در صورت اجرای خطاهای مشروحه ذیل در مرتبه اول تذکر و در صورت تکرار یک اخطار به خاطی و یک نمره به حریف تعلق می گیرد .
28-1) - اجرای کلیه فنونی که از زانو به پائین با دست اجرا گردد از جمله انواع زیرگیری از زانو به پائین و انواع بزکشی و همچنین گرفتن زیر یک خم یا دوخم از زانو به پائین .
28-2) – اجرای میان کوب پائین تر از زانو و قرار دادن ساق پای حریف بین دو ران و گذاشتن کف پا روی ران و یا روی پای حریف به منظور اجرا یا متوقف نمودن مبارزه .
28-3) – گرفتن یقه حریف به صورت ضربدری و کشیدن چوخه هنگام مسابقه بر سر حریف (جلوگیری از دید حریف) و یا با یک دست هر دو یقه حریف را از ناحیه گلو گرفتن .
28-4) – گرفتن پنجه دست.
28-5)- اجرای کلیه فنونی که بر خلاف جهت مفصل باشد (گرفتن و پیچاندن انگشتان بر خلاف مفصل .
28-6)- اجرای فنون غیر مجاز (مثلا با یک یا دو دست گردن را گرفتن).
29-  ضربه زدن های عمدی و زدن به سر و صورت حریف به عمد با اخطار و یک امتیاز برای حریف همراه خواهد بود و در صورت تکرار داوران پس از مشورت می توانند خاطی را دیسکالیفه نمایند
30-  زمان درمان ورزشکار آسیب دیده حداکثر 3 دقیقه می باشد و در صورتی که پزشک مسابقه تشخیص داد که چوخه کار مصدوم نمی تواند به مسابقه ادامه دهد نتیجه به نفع حریف مقابل اعلام می گردد.
31- مسئولیت تهیه و تامین کلیه وسایل مورد نیاز مسابقات و انجام کلیه امور پشتیبانی اعم از اسکان و تغذیه  چوخه کاران سرپرستان ، مربیان و کادر اجرائی به عهده میزبان مسابقات است .و نظارت بر انجام اینگونه امور در استانها بر عهده هیات کشتی استان مربوطه و در مسابقات کشوری و انتخابی تیم ملی بر عهده فدراسیون می باشد .
32-  امتیازات در جدول رده بندی کشتی گیران (نفرات اول تا دهم به ترتیب 10 الی 1 امتیاز) خواهد بود
33-  امتیازات برای کشتی چوخه به شرح ذیل مصوب شد  .
الف) - خاک شدن 2 امتیاز      ب)- خروج از محوطه اصلی مسابقه 1 امتیاز       ج)- به خطر رفتن هر یک از کشتی گیران در خارج از تشک 2 امتیاز         د)- اخطار 1 امتیاز (هر گونه فرار  از فن و فرار از تشک یا  زمین مسابقه و ...) .
34- در شرایط کم کاری هر یک از کشتی گیران ، کشتی توسط داور وسط قطع و به کشتی گیر کم کار تذکر داده   می شود در صورت تکرار کم کاری توسط همان کشتی گیر یک اخطار به کشتی گیر کم کار و یک امتیاز به  کشتی گیر مهاجم داده خواهد شد و در صورت تکرار کم کاری در مراحل بعدی نیز یک اخطار به کشتی گیر کم کار و یک امتیاز به مهاجم داده می شود .
35- کشتی گیری که 3 اخطار دریافت کند بازنده می شود .
36- برای اعلام 3 اخطاره شدن و ضربه فنی علاوه بر داور و قاضی تائیدیه رئیس مسابقات (رئیس تشک یا زمین مسابقه) الزامیست .
*- قوانین و مقررات چوخه پس از برگزاری نشست ها و کارگروههای تخصصی با حضور پیش کسوتان ، متخصصان و صاحب نظران در تاریخ 30/01/1396 به تصویب فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی رسیده و در مسابقات این رشته ورزشی ملاک عمل قرار گرفته و این مقررات برای مسابقات چوخه در سطح کشور و رقابتهای بین المللی که برگزار خواهد شد لازم الاجرا است .
 
         

برچسب ها :