از سوی اتحادیه جهانی کشتی/

جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ 23:04
برخی اصلاحات قوانین کشتی فرنگی اعلام شد
اتحادیه جهانی کشتی در نامه ای به فدراسیون های ملی برخی اصلاحات در قوانین کشتی فرنگی را اعلام کرد که این قوانین از رقابت های قهرمانی بزرگسالان آسیا در دوحه قطر لازم اجراء است.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، متن این نامه که توسط کمیته داوران اعلام شده، به شرح زیر است:

برخی از اصلاحات در قوانین کشتی فرنگی در طول مسابقات قهرمانی زیر 23 سال اروپا آزمایش و مورد بحث قرار گرفت.

موارد مثبت بسیاری در مورد این اصلاحات بیان شد و برخی از آنها نیز پیش از تصویب نهایی لازم است بیشتر مورد آزمایش قرار گیرند.

ازآنجایی که اولین تورنمنت گزینشی برای المپیک آتی به زودی برگزار می شود(رقابتهای قهرمانی جهان در ماه سپتامبر در لاس وگاس) واضح است که نمی توان در زمان کم تغییرات بزرگی بخاطر فرایند آماده سازی ورزشکاران ایجاد کرد. به هرحال برخی از اصلاحات پذیرفته شد:
اصلاحات ذیل برای کلیه رده های سنی در رشته فرنگی از هم اکنون قابل اجرا است :

•    برای هر گونه عمل خطا جریمه به صورت یک  اخطار(o) و 2 امتیاز به حریف درنظر گرفته می شود.
برای مثال ضربه زدن به سر، ضربه به صورت، کلیه خطاهای پا(حمله یا دفاع، نگه داشتن پا،خم کردن پا، ضربه زدن) گرفتن دوبنده، پیچاندن انگشتان، فرار از تشک، فرار از اجرای فن  و قرار نگرفتن صحیح در زمان نشستن در خاک (چه کشتی گیری که در بالا قرار دارد وباید اجرای فن کند و چه کشتی که در پایین نشسته است)....
•    فنون پرتابی زیبا که تمام شرایط فن زیبا را داشته باشد و مسقیما منجر به قرار گرفتن کشتی گیر در حالت خطر شود 5 امتیاز دارد(منظور از فنون پرتابی زیبا ، چرخیدن کشتی گیر در هوا و سپس به حالت خطر رفتن است)
•    کلیه فنون پرتابی(بغیر از فنون زیبا) از حالت ایستاده و بلند کردن از خاک و مستقیما به  حالت خطر رفتن ، 4 امتیاز دارد.
•    کلیه فنون پرتابی از حالت ایستاده و بلند کردن از خاک بدون قرار گرفتن در حالت خطر 2 امتیاز دارد(شامل فنون پرتابی زیبا بدون قرار گرفتن در حالت خطر نیز می شود)
•    هیچ امتیازی برای هل دادن در نظر گرفته نمی شود
•    اگر کشتی گیر مهاجم با یک پا در حال اجرای فن از تشک خارج شود ، جریمه نمی شود.
•    1 امتیاز برای خارج شدن پا از تشک همچنان در نظر گرفته می شود.
•    حالت دفاعی در خاک : به جهت دادن فرصت دادن به کشتی گیری مجری(کشتی گیری که در بالا قرار گرفته) برای اجرای فن در این حالت ، کشتی گیری که در زیر قرار گرفته باید در حالتی که دستانش باز و از بدن جدا است از خودش دفاع کند. کشتی گیری که در زیر قرار گرفته نمی تواند آرنج ها را به بدن بچسباند و خودش را جمع کند و نمی تواند زانو و پایش را برای جلوگیری از اجرای فن جمع کند . کشتی گیری که بر خلاف قوانین عمل کند پس از یک تذکر شفاهی بلافاصله با یک اخطار و دادن 2 امتیاز  به حریف جریمه می شود و کشتی مجدد در حالت خاک ادامه می یابد.
•    کلیه باراندازها  2 امتیاز در بر دارد. بدون در نظرگرفتن این که به حالت خطر رفته باشد و یا روی کف دست چرخیده باشد، هیچ محدودیتی برای اجرای فن بارانداز وجود ندارد.
واضح است که اجرای خاک اجباری (اختیاری) واقعا برای ورزش ما(کشتی) منفی است. همانطور که در بخشنامه قبلی ذکر شد ، ورزشکاران باید شایستگی آن را داشته و حالت خاک را به دست بیاورند.
زمان آغاز اولین مسابقات گزینشی المپیک واقعا بسیار نزدیک است و ما نمی توانیم به سرعت  فدراسیون های ملی را مجبور به بکارگیری این تغییرات بزرگ نماییم.بنابراین ما باید این حالت خاک را تا زمان بازی های المپیک در رده سنی بزرگسالان حفظ کنیم . این حالت پس از بازی های المپیک 2016 ریو به طور کامل حذف خواهد شد.
از طرفی دیگر ما واقعا می خواهیم که به ورزشکاران جوان خود در آینده این قانون را آموزش دهیم. بنابراین ما تصمیم گرفته ایم نشستن در خاک اختیاری (اجباری) برای رده های سنی زیر (نونهالان،نوجوانان ،جوانان و کشتی گیران زیر 23 سال) حذف شود. این تصمیم از تاریخ انتشار این بخشنامه قابل اجرا است.
تقویت فعال بودن در کشتی فرنگی(در کلیه گروه های سنی)
به جهت بهبود تصویر کشتی و جلوگیری از دیسکالیفه شدن های بسیار زیاد کشتی گیران  بخاطر گرفتن 3 اخطار کم کاری ، در کشتی فرنگی در صورت فرار از تشک ، فرار از اجرای فن و یا سایر خطاها  با اخطار و امتیاز جریمه می شوند.
اگر کشتی گیری با مسدود کردن ،پایین نگه داشتن سر در سینه حریف ، قفل کردن انگشتان  یا به طور کلی مانع کشتی گرفتن  در حالت ایستاده(سینه به سینه) شود، داور می تواند کم کار بودن کشتی گیر را اعلام کند و فرایند اعلام این کم کاری کشتی گیر براساس رده سنی به صورت زیر در نظر گرفته شود:
    رده سنی بزرگسالان:
•    اولین تخلف : تذکر شفاهی آشکار و قاطع به کشتی گیر، بدون توقف کشتی(V )
•    دومین تخلف: اعلام کم کاری  به کشتی گیر کم کار( Passive ) و قطع کشتی، کشتی گیر فعال حق دارد که در مورد ادامه کشتی در حالت ایستاده یا خاک انتخاب کند.
•    سومین تخلف: اعلام کم کاری به کشتی گیر کم کا( p)  و دادن 1 امتیاز به حریف( مهاجم) .کشتی گیر فعال حق دارد که در مورد ادامه کشتی در حالت ایستاده یا خاک انتخاب کند.*
•    تخلفات بیشتر: اعلام کم کاری به کشتی گیر کم کار ( p ) و دادن 1 امتیاز به حریف مهاجم  کشتی گیر فعال حق دارد که در مورد ادامه کشتی در حالت ایستاده یا خاک انتخاب کند.
*نکته : در زمانی که امتیاز 0:0 باشد ؛ سومین نقض قوانین کم کاری توسط یک کشتی گیر نباید دیرتر از 4 دقیقه و 30 ثانیه اعلام شود. یعنی  داوران باید تا قبل از دقیقه 4:30 کشتی گیر کم کار را با امتیاز مجازات نمایند.
برای   سایر گروه های سنی (نونهالان،نوجوانان،جوانان و زیر 23 سال)
برای کم کار بودن خاک اجباری ( اختیاری) کنسل شده است و فرایند زیر قابل اجرا است:
•    برای اولین بار تذکر شفاهی  به کشتی گیر کم کار با بکارگرفتن اصطلاحات داوری UWW و  بدون توقف کشتی.
•    اگر همان کشتی گیر مجددا کم کار بود ، داور اولین تذکر کم کاری ( p) را می دهد ولی بدون توقف کشتی.
•     اگر مجدد همان کشتی گیر کم کار اعلام شود داور دومین تذکر کم کاری( p ) را همراه با 1 امتیاز فنی به کشتی گیر حریف(مهاجم)  می دهد ولی بدون توقف کشتی.
•    بیش از دو بار اعلام کم کاری  منجر به دادن 1 امتیاز به کشتی گیر مهاجم می شود ولی در تمامی موارد بدون توقف کشتی

واقعا امیدوار هستیم که این اصلاحات اندک علاقمندی و فعالیت بیشتری را در کشتی فرنگی ایجاد کند.


لازم به ذکر است، این قوانین بلافاصله پس از ارسال نامه رسمی توسط اتحادیه جهانی ترجمه شده است و در صورت وجود شبهات و ایراداتی در ترجمه قوانین در اخبار بعدی اعلام می شود

برچسب ها :