عملکرد درخشان تیم‌های ملی کشتی ایران/

تیم‌های ایران 11 بار بروی سکوی جهانی، جام جهانی و آسیایی رفتند / کسب 78 مدال قاره ای و جهانی کشتی گیران در سال 90

چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۹۰ 10:13

در پایان رقابتهای کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی جهان و آسیا و جام جهانی جوانان در سال 90 و  در هر سه رده‌ی سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان کشتی گیران کشورمان صاحب 33 مدال طلا، 22 مدال نقره و 23 مدال برنز شدند و تیم‌های ایران سه عنوان قهرمانی، چهار عنوان نایب قهرمانی و چهار عنوان سومی در این رقابتها کسب کردند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، نتایج کامل تیم‌های ملی کشتی کشورمان در این مسابقات که اردیبهشت تا شهریور ماه سال 90 و در غالب 6 مسابقه قهرمانی جهان، یک مسابقه جام جهانی و 6 رقابت قهرمانی آسیا برگزار شد بشرح زیر است:

شهریور ماه 90:
مسابقات کشتی قهرمانی بزرگسالان جهان و گزینشی المپیک – ترکیه

کشتی آزاد: 2 طلا، یک نقره و یک برنز و مقام نایب قهرمانی و کسب چهار سهمیه المپیک

در پایان رقابتهای کشتی آزاد قهرمانی جهان که روزهای 25 تا 27 شهریور ماه در شهر استانبول ترکیه برگزار شد تیم ایران با کسب دو مدال طلا، یک مدال نقره و یک مدال برنز با اختلاف دو امتیازی نایب قهرمان شد، همراه با تیم روسیه بیشترین مدال طلا را کسب کرد، بهترین نتیجه مدالی را پس از مسابقات جهانی سال 1998 تهران بدست آورد، پس از رقابتهای جهانی 2006 چین دوباره نایب قهرمان شد و در نهایت بهترین نتیجه مدالی کشتی ایران در مسابقات جهانی در خارج از کشور پس از مسابقات جهانی 1970 کانادا بدست آمد.
مهدی تقوی و رضایزدانی کشتی گیران آزادکاران  اوزان 66 و 96 کیلوگرم کشورمان در این مسابقات صاحب مدال طلا شدند، صادق گودرزی در وزن 74 کیلوگرم به مدال نقره رسید، حسن رحیمی در وزن 55 کیلوگرم صاحب مدال برنز شد و این چهار نماینده کشورمان سهمیه ورودی المپیک  2012 لندن را بدست آوردند. ضمن اینکه ایران پس از ده سال در رقابتهای جهانی و در  وزن 55 کیلوگرم صاحب مدال شد.
تیم روسیه در این رقابتها با 43 امتیاز قهرمان شد، ایران با 41 امتیاز دوم شد و آمریکا و آذربایجان بترتیب با 38 و 37 امتیاز سوم و چهارم شدند.
 


کشتی فرنگی: 2 مدال طلا و یک برنز و مقام سومی  و کسب سه سهمیه المپیک

امید نوروزی و سعید عبدولی کشتی گیران اوزان 60 و 66 کیلوگرم در رقابتهای جهانی ترکیه صاحب دو مدال طلا شدند و بشیر باباجان زاده در وزن 120 کیلوگرم به مدال برنز دست یافت و هر سه دلاور مرد کشتی ایران سهمیه المپیک لندن را بدست آوردند. باباجان زاده اولین مدال تاریخ سنگین وزن کشتی فرنگی را در رقابتهای جهانی بدست آورد.
محسن حاجی پور و قاسم رضایی ورزشکاران جوانمرد ایران با قرعه رژیم اشغالگر قدس برخورد کردند و حبیب الله اخلاقی در وزن 84 کیلوگرم در دور دوم رقابتها با ناداوری مقابل نظمی آولوجا ترکیه ای شکست خورد و سپس با اذعان خود این کشتی گیر وی با شکست مصلحتی مقابل حریف لهستانی باعث حذف حبیب الله اخلاقی شد. فرشاد علیزاده در وزن 74 کیلوگرم نهم شد.
در رده بندی تیمی این رقابتها نیز تیم روسیه تنها با یک مدال طلا و 41 امتیاز قهرمان شد، ترکیه ای ها با کسب یک مدال طلا و 35 امتیاز دوم شدند، تیم ایران با 2 مدال طلا و 30 امتیاز سوم شد و تیمهای بلاروس، قزاقستان و بلغارستان به ترتیب با 25، 23 و 21  امتیاز چهارم تا ششم شدند. به این ترتیب تیم ایران نسبت به دور گذشته این رقابتها در مسکو که با کسب 2 مدال طلا به مقام هشتم رسیده بود پنج پله صعود کرد. ضمن اینکه تیم ایران بیشترین تعداد مدال طلا را بدست آورد.

///////////////
کشتی قهرمانی نوجوانان جهان- مجارستان

 

کشتی فرنگی: 3 طلا و 2 برنز و مقام سومی

در پایان رقابتهای کشتی فرنگی قهرمانی جهان تیم ایران با کسب سه مدال طلا و دو مدال برنز به مقام سوم دست یافت. این مسابقات روزهای 5 و 6 شهریور ماه و با حضور کشتی گیرانی از 49 کشور دنیا برگزار شد و تیم با کسب سه مدال طلا بیشترین مدال طلا را در بین تیمهای شرکت کننده بدست آورد.
رضا خدری، رامین طاهری و پیام بویری در وزنهای 46، 54 و 63  کیلوگرم صاحب مدال طلا شدند و سعید کردی و امیر زرین چگینی در وزنهای 50 و 100  کیلوگرم به مدال برنز دست یافتند. در رده بندی تیمی نیز آذربایجان با 65 امتیاز اول شد، روسیه با 57 امتیاز به مقام دوم رسید و تیمهای ایران، ارمنستان، گرجستان و قزاقستان  به ترتیب با 53، 52، 42 و 39 امتیاز سوم تا ششم شدند.

کشتی آزاد: 2طلا، 2 نقره و 3 برنز و مقام نایب قهرمانی

تیم کشتی آزاد نوجوانان ایران با کسب دو مدال طلای مهران بابایی و حاتم علی اکبر زاده در اوزان 63 و 85 کیلوگرم، دو مدال نقره حسن یزدانی و علیرضا کریمی در وزنهای 50 و 76 کیلوگرم و سه مدال برنز یونس سرمستی، پیمان یار احمدی و مجتبی مرادی در اوزان 46، 58 و 100 کیلوگرم و کسب 69 امتیاز به مقام نایب قهرمانی هفدهمین دوره مسابقات کشتی قهرمانی نوجوانان جهان دست یافت.
 مسابقات کشتی آزاد قهرمانی نوجوانان جهان در حالی روزهای 1 و 2 شهریور ماه و با حضور کشتی گیرانی از 39 کشور دنیا در شهر زومباتلی مجارستان برگزار شد که تیم ایران با کسب دو مدال طلا، دو نقره و سه برنز و 69 امتیاز پس از تیم روسیه 79 امتیازی به مقام نایب قهرمانی دست یافت و هند با 65 امتیاز سوم شد.

//////////////////
مرداد ماه:

کشتی  قهرمانی نوجوانان آسیا – تایلند

 

کشتی فرنگی: 3 مدال طلا، 4 مدال نقره و 2 برنز و مقام نایب قهرمانی
 
مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی نوجوانان آسیا طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه 13 و 14 مردادماه در شهر بانکوک تایلند برگزار شد.

در پایان این رقابتها تیم ایران با کسب 3 مدال طلای رضا خدری، پیام بویری و علی شریفی  در وزنهای 46، 63 و 69  کیلوگرم،4 مدال نقره محمد پیامنی، علی ارسلان رامین طاهری و امیر حسین خانپور  در وزنهای 42 ، 50، 54 و 85 کیلوگرم و 2 مدال برنز مسعود مرادی و آرش عرب در وزن‌های 76 و 100 کیلوگرم با 86 امتیاز پس از تیم قرقیزستان 87 امتیازی دوم شد و تیمهای هندوستان، قزاقستان، کره جنوبی و ژاپن بترتیب با 73، 68، 50 و 49 امتیاز سوم تا ششم شدند. 

 

کشتی آزاد: 5 طلا، 2 نقره و 2 برنز و مقام قهرمانی

تیم کشتی آزاد نوجوان کشورمان در پایان رقابتهای قهرمانی آسیا که روزهای 15 و 16 مرداد ماه در شهر بانکوک تایلند برگزار شد با 5 مدال طلا، 2 مدال نقره و 2 برنز و کسب 90 امتیاز پس از چهار سال با سرمربیگری محمد طلایی با اقتدار بروی سکوی قهرمانی قاره کهن ایستاد.
در پایان این رقابتها پیمان یار احمدی در وزن 58 کیلوگرم، علیرضا کریمی در وزن 76 کیلوگرم، حاتم علی اکبر زاده در وزن 85 کیلوگرم و پدرام جمشیدی در وزن 100 کیلوگرم صاحب مدال طلا شدند، ایمان صادقی در وزن 54 کیلوگرم و مهران بابایی در وزن 63 کیلوگرم به مدال نقره رسیدند و محمد عظیمی در وزن 69 کیلوگرم پنجم شد.
تیم کشتی آزاد نوجوانان ایران که در سالهای 87، 88 و 89 در کشورهای ازبکستان، هند و تایلند بترتیب در جایگاههای سوم، دوم و دوم قرار گرفته بود، امسال پس از چهار سال بار دیگر با سرمربیگری محمد طلایی قهرمان سابق جهان بر بام قاره کهن ایستاد. پس از ایران که با 90 امتیاز قهرمان شد، هند با 81 امتیاز دوم شد و تیمهای قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ژاپن با 69، 48، 47، 41 و 39 امتیاز در رده های سوم تا هفتم قرار گرفتند.



کشتی  قهرمانی جوانان جهان- رومانی

کشتی آزاد: 2 طلا، یک نقره و یک برنز و مقام سومی

تیم کشتی آزاد جوانان ایران با کسب دو مدال طلا توسط حامد طالبی زرین کمر و جابر صادق زاده در اوزان 96 و 120 کیلوگرم، یک مدال نقره توسط ابراهیم نصیری در وزن 66 کیلوگرم و یک مدال برنز توسط آرش دنگسرکی در وزن 55 کیلوگرم و با کسب 46 امتیاز به مقام سوم رقابت های قهرمانی جهان در رومانی دست یافت. تیم ایران نسبت به رقابتهای جهانی سال گذشته دو پله صعود کرد، تعداد مدالها را بیشتر و مرغوبیت آنها نیز افزایش داد.

در پایان رقابت های کشتی آزاد قهرمانی جوانان جهان که روزهای 8 و 9 مرداد ماه با شرکت 49 کشور دنیا در سالن مرکزی ورزش شهر بخارست رومانی برگزار شد، تیم ایران پس از تیم های روسیه و گرجستان سوم شد.

مدالهای طلا این رقابتها بین چهار کشور روسیه، ایران، گرجستان و آذربایجان تقسیم شد بطوریکه 3 مدال طلا به روسها، 2 مدال به ایران و گرجستان و یک مدال نیز به آذربایجانی ها رسید. در رده بندی تیمی روسیه با 56 امتیاز اول شد، گرجستان با 50 امتیاز دوم شد و تیمهای ایران، ترکیه آذربایجان و بلغارستان با 46، 41، 37 و 32 امتیاز سوم تا ششم شدند.

جابر صادق‌زاده کشتی گیر آزادکار وزن 120 کیلوگرم کشورمان نیز بدون دادن حتی یک امتیاز به حریفان خود صاحب گردن آویز طلای این مسابقات شد.

کشتی فرنگی: 2 مدال نقره و یک مدال برنز و عنوان چهارمی

مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهانی در حالی روزهای 4 و 5 مرداد ماه در شهر بخارست رومانی برگزار شد که تیم کشورمان توسط سامان عبدولی و بابک دژبانی در اوزان 55 و 120 کیلوگرم صاحب مدال نقره و محمد نوربخش در وزن 60 کیلوگرم صاحب مدال برنز شد و تنها با اختلاف یک امتیاز نسبت به تیم سوم در جایگاه چهارم قرار گرفت.

در پایان این رقابت های تیم گرجستان با 49 امتیاز به مقام قهرمانی دست یافت و تیم های آذربایجان و روسیه با 38 و 36 امتیاز دوم و سوم شدند و تیم ایران تنها با اختلاف یک امتیاز چهارم شد.

/////////////
خرداد ماه:

 

کشتی جوانان قهرمانی آسیا- اندونزی/

 

کشتی فرنگی: 6 مدال طلا – یک نقره و مقام قهرمانی

در پایان رقابتهای کشتی فرنگی قهرمانی جوانان آسیا که روزهای 18 و19 خرداد ماه در شهر جاکارتای اندونزی برگزار شد، تیم ایران با کسب 6 مدال طلا ، یک نقره و 75 امتیاز به مقام قهرمانی دست یافت و تیمهای قرقیزستان و قزاقستان دوم و سوم شدند.
در پایان رقابتهای کشتی فرنگی قهرمانی جوانان آسیا سامان عبدولی، محمد نوربخش، مهدی زیدوند، کمال محمد علیزاده، مجید علیاری و مهرداد بایندور کشتی گیران اوزان 55 تا 96 کیلوگرم کشورمان با شکست تمامی حریفان خود صاحب مدال طلا شدند، یاشار عیسی زاده در وزن 120 کیلوگرم به مدال نقره دست یافت و بهروز ملکی در وزن 50 کیلوگرم که بدلیل مصدومیت به مبارزه خود ادامه نداد به مقام پنجم رسید.

کشتی آزاد: 3 طلا، 2 نقره و یک برنز و مقام چهارمی

مسابقات کشتی آزاد جوانان قهرمانی آسیا که روزهای 21 و 22 خرداد ماه در جارکای اندونزی برگزار شد، مشخص شد.

علیرضا حاتمی، حامد طالبی زرین کمر و جابر صادق زاده در وزنهای 50 ، 96 و 120 کیلوگرم مدال طلا، محمد طهماسبی زاده و امیر محمدی در وزنهای  و  55 و 84 کیلوگرم مدال نقره و عرفان حسین یزدی در وزن 60 کیلوگرم مدال برنز را بدست آورند. هند در این مسابقات با 67 امتیاز اول شد و تیمهای کره جنوبی، قزاقستان، ایران، ژاپن و ازبکستان 61، 61، 60، 30 و 30 امتیاز دوم تا ششم شدند.

 

جام جهانی کشتی آزاد جوانان- پلایون آلمان (برای اولین بار)


تیم ایران علیرغم پیروزی بر تیم روسیه و داشتن امتیاز مثبت بیشتر و تعداد برد مساوی توسط مسئولان برگزاری و با نفوذ روس‌ها بازنده اعلام و در گروه خود دوم شد و در نهایت به مقام سوم این مسابقات دست یافت. و تیم ایران 10 مدال برنز کسب کرد.این مسابقات روزهای 7 و 8 خرداد ماه با شرکت هشت تیم برتر دنیا در شهر پلایون آلمان برگزار شد.


 ///////////////


اردیبهشت ماه:

کشتی قهرمانی بزرگسالان آسیا – ازبکستان/

کشتی فرنگی: 4 طلا، یک نقره و 2 برنز و مقام قهرمانی

تیم ملی کشتی فرنگی ایران با کسب 4 مدال طلا، یک نقره و 2 مدال برنز و بدست آوردن 65 امتیاز مقتدرانه و برای هفتمین بار به مقام قهرمانی قاره کهن دست یافت، تمامی فرنگی کاران کشورمان در این رقابتها که روزهای 31 اردیبهشت و اول خرداد ماه در شهر تاشکند برگزار شد، صاحب مدال شده و تیم ایران که با ترکیبی از کشتی گیران جوان در این مسابقات شرکت کرده بود، بهترین نتیجه را پس از اولین دوره این مسابقات در تهران بدست آورد.
 
علی محمدی، محسن قاسمی، داود اخباری و بشیرباباجان زاده کشتی گیران اوزان 66، 74، 84 و 120 کیلوگرم مردان طلایی کشتی فرنگی ایران در این رقابتها بودند، داود گیل نیرنگ فرنگی کار وزن 96 کیلوگرم با شایستگی و بدلیل مسائل پشت پرده به مدال نقره دست یافت و محسن حاجی پور و عبدالمحمد پاپی فرنگی کاران اوزان 55، 60 صاحب مدال برنز شدند.

تیم ایران با اختلاف 15 امتیازی نسبت به تیم ازبکستان میزبان رقابتها که به مقام دوم رسید و با صعود سه پله ای نسبت به مسابقات سال گذشته در هندوستان قهرمان جام بیست و یکم شد.

تیم ملی کشتی فرنگی در سال 1983 میلادی در اولین دوره این مسابقات در تهران با کسب 8 مدال طلا و 2 مدال نقره قهرمان شد که محمد بنا یکی از طلایی های تیم ایران در این مسابقات بود. پس از این رقابتها، تیم ایران در مسابقات آسیایی 2011 تاشکند با کسب 65 امتیاز بهترین نتیجه را کسب کرد که اینبار بنا سرمربی تیم ملی است.
در رده بندی تیمی این مسابقات پس از تیم ایران که با 65 امتیاز به مقام قهرمانی رسید، ازبکستان با 50 امتیاز دوم شد، کره جنوبی با 49 امتیاز سوم شد و تیمهای قرقیزستان، قزاقستان و چین به ترتیب با 45، 43 و 38 امتیاز چهارم تا ششم شدند.

 

کشتی آزاد: یک مدال طلا و سه نقره و مقام دومی/

تیم ملی کشتی آزاد ایران که روزهای 29 و 30 ادریبهشت ماه  با ترکیبی از کشتی گیران جوان و آینده دار در رقابتهای قهرمانی بزرگسالان آسیا در شهر تاشکند ازبکستان شرکت کرده بود با کسب یک مدال طلا و سه نقره و با اختلاف میلیمتری با تیم میزبان که از تمامی مهره های سرشناس خود نظیر تایمازوف، قربان اف و سوخیف در ترکیبش استفاده کرده بود به مقام نایب قهرمانی رسید.
 بیست و چهارمین دوره رقابتهای کشتی آزاد قهرمانی آسیا با یک مدال طلا احسان امینی در وزن 84 کیلوگرم و سه مدال نقره مصطفی آقاجانی، عرفان امیری و کمیل قاسمی در اوزان 60، 96 و 120 کیلوگرم توسط کشتی گیران جوان وآینده دار ایرانی در مجموعه یانوف آباد مجموعه پنیس گاردز شهر تاشکند پایتخت ازبکستان به پایان رسید.
در این رقابتها ازبکستان با 51 امتیاز قهرمان شد، ایران با 49 امتیاز در جایگاه دوم ایستاد و تیمهای مغولستان، قزاقستان با 48 و 43 امتیاز سوم و چهارم شدند و تیمهای کره شمالی و چین با امتیاز مشترک 35 امتیاز در جایگاه پنجم این مسابقات ایستادند.

 


برچسب ها :

جدید ترین اخبار فدراسیون