صفحه نخست | درباره ما | تماس باما                                                           
 جمعه 1 بهمن 1395 
Skip Navigation Links

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی سال ۱۳۹۵:

سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» با اقتصاد مقاومتی می‌توان به جنگ بیکاری و رکود رفت

                                                                                                                     

    گزارش امير توكليان از كلاس مربيگري بين المللي قزاقستان
گزارش امير توكليان از كلاس مربيگري بين المللي قزاقستان

گزارش امير توكليان از كلاس مربيگري بين المللي قزاقستان

كميته مربيان بازدید:۱۴۱۸۳ ۱۲:۲۹ ۱۳۸۶/۱۰/۲ ادامه

Active Imageبه گزارش روابط عمومي فدراسيون كشتي امير توكليان گزارش خود از كلاس مربيگري بين المللي قزاقستان را به شرح زير اعلام كرد:

روز اول :

كلاس در ساعت 10:15 آغاز شد و در ابتدا تورليخانف برنامه هاي كلاس را براي حاضران تشريح كرد سپس رافائل مارتينتي رئيس فدراسيون جهاني كشتي فيلا بر با شكوه برگزار شدن رقابت هاي كشتي و جذابيت اين رشته ورزشي در رقابتهاي الپيك تأكيد كرده و اعلام كرد فيلا به مربيان جوان در سراسر دنيا توجه ويژه اي خواهد داشت و در ادامه سديكوف رئيس فدراسيون كشتي قزاقستان به حاضران خوشامد گفت و سپس پروفسور تنومن آناليز مسابقات جهاني 2007 را نمايش دادند .

در اين فيلم كشورهاي شركت كننده در مسابقات جهاني در شيوه هاي تهاجمي ، دفاع ، امتيازات فني مورد آناليز قرار گرفته بودند و نسبت به سالهاي گذشته در اين مورد بررسي شده بود .در رده سني جوانان روسيه ، تركيه و ايران جزء بهترين هاي تيم هاي تكنيكي بوده و در دفاع اوكراين ، روسيه ، كوبا و ازبكستان بهترين بودند و در حمله آمريكا و چين نسبت به كشور هاي ديگر ضعيف بودند و گاتسالوف امتياز آورترين كشتي گير شناخته شده بود . در رده سني جوانان كشتي گيران از نظر امتياز گرفتن نسبت بزرگسالان شرايط بهتري داشته و از اصول فيلا بهتر تبعيت مي كنند .احمداف در جوانان و باتيروف در بزرگسالان كشتي گيران خوبي بودند و از نظر فني كودوخوف و كيتايف بهترين بودند .

تأكيد بر روي استفاده از شانه ها و جابجايي پاها در گرفتن امتيازات در فن هاي پرتابي در بكار گيري اهرم ها در كشتي بود .

اعتراض مربيان نبايد بگونه اي باشد كه شأن مربيگري را زير سؤال ببرد و اعتراض ها بايد به ادب و احترام باشد و مربيان بايستي نظم مسابقات را رعايت كنند .

بهترين مسابقه در رقابتهاي جهاني باكو از نظر اجراي فن كشتي بين كوبا و گرجستان در وزن 66 كيلوگرم شناخته شد .

در ادامه مارتينتي بر افزايش دانش مربيان تأكيد كرده و اعلام كرد هركس براي موفقيت كشتي پيشنهادي دارد فيلا از آن استقبال مي كند و در ضمن آمادگي داريم اشتباهاتي كه احساس مي شود از طرف ما انجام شده است را شنيده و برطرف نمائيم .

مارتينتي در ادامه از مربيان خواست مسابقات مختلفي را كه زير نظر فيلا برگزار مي گردد را تحليل كنند و از طريق اينترنت در اختيار ديگر مربيان دنيا قرار دهند در ضمن فيلا براي افزايش سطح دانش مربيان و انتخاب بهترين روش هاي تمرين توسط آنان برنامه زيادي دارد .

در ادامه غازاريان ارمنستاني از تشكيل اتحاديه مربيان در سراسر دنيا خبر داد و اعلام كرد اين اتحاديه در سراسر مسابقات از طرف فيلا شركت كرده و بهترين مربيان دنيا را انتخاب و به آنها هدايايي اهدا مي كند . كار اين اتحاديه ترجمه و تحقيق در خصوص علم تمرين و مسائل مربيگري و ارائه آن به كشورهاي ديگر ، اعزام مربيان به كشورهاي مختلف براي توسعه دانش مربيگري در جهان مي باشد .  

وي گفت : هر مربي بين المللي بايد قانون كشتي را بداند و از طرفي من معتقدم استراحت بين 2 دقيقه كم است و بايد بيشتر شود و در ضمن مربيان بايد سعي كنند تا كشتي شاگردان آنها به خم گيري نرسد و تمرين بايد بصورتي تنظيم گردد كه فشار زياد و زمان آن كم باشد و بعد از مسابقه خوردن مواد فندي مثل انگور پيشنهاد مي گردد.

غازاريان تأكيد كرد براي گرفتن كارت بين المللي فيلا بايستي مبلغ 120فرانك سوئيس پرداخت شود و رئيس فيلا مي تواند هر عضو كم كار اين كميته را كه كنار بگذارد در ضمن امتحان كلاس بصورت كتبي بوده و به مربيان از يك تا چهار امتياز داده مي شود .

عصر روز اول :

ابتدا مربيان بمدت 10دقيقه زير نظر غازاريان به گرم كردن بدن پرداختند سپس حركات دو نفره براي تقويت عضلات بدن كه اين حركت در تمامي كشور هاي دنيا انجام و مورد تأئيد فيلا مي باشد اين حركات در هفته 2بار و 12 حركت بمدت 6 دقيقه انجام مي گردد . پس از حركات تقويت كننده مي توان حركات روي دستها و زير كتف زدن را انجام داد.

حركت دو نفره :

-    گرفتن پاي حريف و راه رفتن بر روي دست ، از جلو و عقب يك دست و يك پا زدن ، سرپا راه رفتن و اسكات پا

-    گرفتن حريف و دويدن حريف با مقاومت

-    كنده فرنگي گرفتن و راه رفتن و تعويض كردن در راه رفتن

-    دويدن و دست زدن در مسافتهاي كوتاه و برگشت سريع

-    سينه خيز كردن فقط با كمك دستها

-    حركت فرقان راه رفتن و در مسير نشستن

-    شناي دست روي يك دست در حركت

اين حركات به ما نشان مي دهد كه كار كردن توي دستها بسيار مهم و با اهميت است .

روز دوم :

تمرينات اين روز با صحبتهاي تورليخانف رئيس كميته مربيان فيلا آغاز و سپس غازاريان از طريق رايانه روش هاي قهرماني در الپيك را بازگو كرده و برنامه هاي تمرين دو هفته اي و يك ماهه را توضيح داد و در ادامه مربيان كشورهاي مختلف روش هاي تمرين در كشور متبوعه خود را توضيح داده و از ايران نيز عباس جديدي اين مسئوليت را بر عهده داشت .

غازاريان در ادامه برنامه آموزشي را براي رده هاي سني 10 تا 14 سال در كشور استراليا كه به تازگي شروع به آموزش كشتي نموده‌اند را ارائه داد .

برنامه ساليانه تمريني براي سن 10 سال :

هفته اي 3بار و هر بار 90 دقيقه سالي 240 ساعت تمرين نرمش ، 12 تا 15 دقيقه تمرين كشتي 115 دقيقه در سال ضمناً هميشه نبايد آموزش كشتي باشد و ژيمناستيك و بازي براي جذابيت بيشتر بين 36 تا 38 ساعت در نظر گرفته شود .

برنامه آموزشي كشتي 10 ماهه براي سنين 13 تا 14 سال :

3بار در هفته ، يك بار در فضاي باز ساعت تمرين در يك سال240 تا 250 ساعت ، 90 ساعت در روي تشك ، 120 ساعت در فضاي باز ، فعاليت بدني يا بدنسازي 32 ساعت ، نرمش يا گرم كردن بدن 43 تا 45 ساعت ، در هر جلسه 15 دقيقه تمرين كشتي اصلي 115 تا 120 دقيقه ، 14 ساعت آموزش تكنيك ، 93 الي 94 ساعت تمرين تكنيكي ، تمرين كشتي 8 ساعت ، بازيهاي آموزشي 40 تا42 ساعت در هر تمرين 10 تا 12 دقيقه ، مسابقات  3 بار  ، ريكاوري يا سرد كردن 5 تا 7 ساعت .

برنامه 2 هفته اي براي 13 الي 14 سال

هفته اول :

روز دوشنبه : نرمش ، يادگيري فنون 15 دقيقه ، آموزش فنون عملي ، برگشت به حالت اوليه 3 دقيقه ، كار كردن در خاك 2×1 و 2×2 و 3 دقيقه استراحت 2 تا 10 دقيقه بازي مثل فوتبال .

روز چهارشنبه : نرمش 12 دقيقه ، بازي 10دقيقه ، مرور فن ، استراحت 3 دقيقه ، تمرين كشتي 2 × 4 + 5 استراحت و شناي دست 10 بار ، استراحت 5 دقيقه

روز جمعه : نرمش 15 دقيقه ، آموزش تكنيك در خاك 15 دقيقه ، انجام تكنيك 3 × 3 ، استراحت 15 دقيقه ، بازي راگبي روي تشك ، هندبال 8 دقيقه ، استراحت 5 دقيقه .

هفته دوم :

روز شنبه : دويدن 2 كيلومتر ، تمرين بدنسازي فوتبال 25 دقيقه ، 3 دقيقه استراحت ، 25 دقيقه فوتبال و 10 دقيقه استراحت .

روز دوشنبه : نرمش 15 دقيقه ، آموزش دفاع در سر پا 15 دقيقه ، تكرار تكنيك 3 × 3 ، انجام تكنيك خاك 1 × 2 ، استراحت 3 دقيقه ، بازي ورزشي 2 تا 8 دقيقه .

روز چهارشنبه : نرمش 15 دقيقه ، آموزش تكنيك در خاك 20 دقيقه ، تغيير حالت با غلتيدن ، مرور فن 5 × 2 ، استراحت 5 دقيقه ، انجام تكنيك 2 × 2 ، استراحت 3 دقيقه .

كلاسهاي عملي : حركات كلينچ كه توسط شاهمرادف انجام شد . به ترتيب زير :

1- خم را بطور كامل مال خود مي كنيم .

2- سر بايد بالا باشد .

3- به طرف مخالف حريف را خراب مي كنيم .

براي دفاع فن كلينچ :

1- شانه حريف را به بيرون مي دهيم .

2- دست در دور كمر بصورت كنده به سمت عقب مي كشيم .

3- بايد اين كار را بسيار سريع انجام داد .

4- براي وزن 96 كيلوگرم خراب كردن حريف مناسب است .

5- براي وزن 120 كيلوگرم خيمه زدن بهتر است .

فنون تدريس شده توسط سرمربي قزاقستان :

1- دستها توي بدن بايد باشد .

2- دستها توي بدن براي زير گيري از پاي مخالف و خالي كردن بدن .

3- دستها توي بدن براي زيرگيري پاي مخالف ، زدن يك دست و يك پا .

4- براي گرفتن زير از ما دست عوض كردن سريع .

5- براي گرفتن زير از ما دست و پا عوض كردن سريع .

6- براي گرفتن خم مخالف پيش انداختن حريف .

شاهمرادف مراتب زير را تأكيد كرد :

1- بهترين دفاع ، حمله است .

2- در زمان از كلينچ به حريف بچسبيم .

3- براي بخوبي اداره كردن كشتي كار كردن دستها لازم است .

4- توي خيمه زدن ها بايستي پاها كاملاً عقب باشد .

روز دوم :

كلاس تئوري با صحبتهاي آقاي غازاريان آغاز شد . قبلاً يك اتحاديه تشكيل داده ايم كه 120 دلار حق عضويت آن است كه كليه مطالب اين اتحاديه به شما مي رسد كه اين كار جداي از كار فدراسيون مي باشد . اين اتحاديه مستقل از فدراسيون است و پس از كنار گذاشتن از فدراسيون مربوطه ، اين اتحاديه حمايت لازم را مي كند . اين اتحاديه نشان مي دهد كه ما اعضاي يك خانوده هستيم و با تخصصي كه داريم كنار هم بعنوان دوست هستيم ، فردا در صورتيكه هزينه كلاس را بدهيد ، همه گواهي شركت مي گيرند .

 وي گفت : به زودي فيلا يك فرهنگ لغت به چهار زبان انتشار خواهد كرد . شما سعي كنيد زبان بياموزيد تا بتوانيد مشكلات خود را مطرح كنيد .امتحان بصورت كتبي مي باشد . در خصوص مربيگري كشتي 3 تا سؤال در خصوص روشهاي مربيگري 90% سؤالات اينجا گفته شده است .

غازاريان افزود : دكتر بابايف مسئول پزشكي مربيان فيلا هستند .

صحبتهاي شاهمرادف : در روشهاي مربيگري تغييرات كمي صورت گرفته ، اطلاعات مربيان به روز نيست اين موارد شامل : 1- هرچي خودشان انجام مي دادند انتقال مي دهند .2- كپي برداري از ديگران . 3- خيلي روشهاي مربيگري كه به آن توجه نمي شود . 4- فاصله بين جوانان و بزرگسالان زياد شده به خاطر روشهاي غلط مربيگري . 5- 7% جوانان تيم‌هاي ملي صاحب پيراهن تيم ملي بزرگسالان مي شوند .6- كار با جوانان ادامه پيدا نكرده است .7- كشتي گيراني كه خودشان مي خواستند موفق شده‌اند .8- ما بايد برگرديم به آموزش بچه ها و كارها را از پايه شروع كنيم .از 5 سالگي تا 12 سالگي زمان شروع كشتي است تجربه نشان داده كه پس از 5 سال كشتي گير موفقيت خود را نشان مي دهد . نظر متخصصان نشان مي دهد كه كسانيكه كشتي را زود شروع مي كنند در بزرگسالي موفق مي شوند و تجربه سالها مربيگري نشان داده : 1- كار روي بچه ها كه بهترين سن براي كشتي آزاد بين 8 تا 10 است . 2- آمادگي بدني. 3- كارهاي پايه اي انجام دادن. 4- ادامه دادن تمرين هاي آموزشي. 5- آمادگي فيزيكي در تمام مراحل آموزش و تمرين كه اهميت ويژه‌اي دارد. 6- كيفيت آموزشي هم مهم است. 7- روي قدرت آنها كار شود. 8-  افزايش روشهاي آموزشي مي‌تواند سطح كشتي جهان را بالا ببرد. 9- فنون كشتي براي آموزش شامل گرفتن و فرار از خوردن فنون است.

نتايج بررسي صورت گرفته نشان داده است كليه مسائل كشتي در سنين جواني انتقال داده مي شود .

در نتيجه كارهاي بالا بار فني كشتي گير بالا مي رود . مسئله مهم آموزشي حمله و دفاع در كشتي مي باشد . بطور خلاصه مي توان گفت مربيان بايد از نظر فني به روز باشند . كساني در مسابقات جهاني موفق بوده اند كه اطلاعات كشتي آنها خوب بوده و اين براي آموزش و چگونه آموزش دادن و چگونه كنترل كردن و پيشرفت خوب است .

يكي از معايب ما اين است كه هميشه كشتي گيران آماده نداريم فقط براي مسابقات اين امر صورت مي گيرد . آمادگي بدني بايستي بيشتر براي آموزش فنون گذاشته شود . آمادگي فني خيلي با اهميت است و به همين خاطر همين موفقيت كشتي گير با آمادگي فني آن مرتبط است .

در مراحل آموزشي اوليه تاكتيك هاي حمله و دفاع توسط مربيان گفته شود .

مسئله ديگر در مورد فدراسيون ها نداشتن سيستم است كه مربيان را سر در گم كرده است .

آمادگي بدني براي هر كشتي‌گيري فرق مي كند و در هر دوره آموزش اردو اطلاعات خودش را دارد . طبق بررسي‌هاي انجام شده نمي‌توان گفت كه فنون دفاعي يا حمله اي آموزش داده شود .

درك و فهم كشتي اساس مربيگري است ، روشهاي ديگر آموزش مسائل روحي رواني كشتي‌گير مي باشد و با رعايت كردن اين مسائل مربي مي‌تواند جواب منفي يا نتيجه مناسب بگيرد . نتيجه بررسي آموزشهاي اوليه براي نوجوانان نشان مي‌دهد تا 12 سالگي بايد چگونه كشتي بگيرند .

كارهاي اساسي تا 12 سالگي : دست تو ، سر زير بغل ، يك خم ، حصير مال ، كليد كشي ، بار انداز ، 11 تا 12 سالگي دو خم ، يك دست و يك پا ، كول انداز ، فيتيله پيچ ، سگك ، كليد بار انداز و سر و ته يكي كردن .

12 تا 13 سالگي : فن كمر ، تندر ، دست تو كمر از مچ ، دست تو كمر لنگ زدن از مچ دست ، كنده كشي در خاك ، كنده استامبولي ، رو دست نشستن در خاك .

تا آخر سال ميلادي فيلم آموزشهاي مختلف از طريق فيلا تكميل و ارسال مي‌شود . در مراحل آموزش بر روي نوجوانان نبايستي فشار آورد .

غازاريان : هر مربي سليقه خودش را دارد تا كنون نمي‌توان گفت رو چه فاكتور آمادگي در بدنسازي بايد كار شود . يك قانون در طبيعت است كه هركاري انجام دهيم نتيجه آن را مي‌بينيم .

برنامه ريزي مربيگري بسيار مهم است آمادگي فيزيكي كشتي گيران خيلي مورد تأكيد است : 1- وضع روحي رواني كشتي‌گير. 2- نظم و انضباط. 3- فنون را ريشه اي آموزش دهيم. 4- مربي بايد وضعيت جسماني كشتي‌گير را بداند. 5- برنامه ريزي براي مربيان بايد هنگام تمرين براي دوره‌هاي قهرماني كار بيشتر شود پس از آمادگي جسماني مشخص با زمان خاص علاوه بر آموزش براي همه روي افراد خاص بيشتر بايستي كار شود . هيچ مربي نمي‌تواند بدون داشتن اطلاعات از شرايط فني و تاكتيكي و سطح آموزش كشتي‌گيران برنامه ريزي كند  و به همين منظور داشتن اطلاعات براي برنامه ريزي مربيان بسيار مهم است .

 


 
طراحی وب سایت های حرفه ایی - شركت پشتيبانكار