گفتگو
شماره : 73608
۱۴:۳۱ ۱۴۰۳/۵/۲
نشست خبری رئیس فدراسیون کشتی با اصحاب رسانه برگزار شد

دبیر: در مورد کسب مدال در المپیک واقع بینانه صحبت کنیم
نباید فشار کسب مدال بر روی عملکرد ورزشکاران تأثیر بگذارد

نشست خبری علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی با اصحاب رسانه، صبح امروز (سه شنبه 2 مردادماه) در محل فدراسیون کشتی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، در ابتدای این نشست علیرضا دبیر با تسلیت ایام محرم، و خیر مقدم و تشکر از رسانه های نوشتاری و دیداری به جهت حمایت از ورزش ملی کشور، گفت: رسانه ها می توانند با عملکرد خود کاری کنند تا فشار را از روی ورزشکاران المپیکی بردارند.
وی در ادامه گفت: متأسفانه بعضی ها پیش بینی را یک کار و کسب می دانند و نظر می دهند، اما باید با کارشناسی صحبت کرد و واقعیت ها را گفت، پیش بینی باید حساب و کتاب داشته باشد، چطور می گویند تیم فرنگی شانس کسب 3 مدال طلا دارد. خودتان بعنوان فردی رسانه ای و کارشناس بیایید وزن به وزن کشتی گیران را بررسی کنید، آیا کشتی گیری که حتی برای اولین بار است که به المپیک می رود یا سابقه مدال آوری در رقابت های جهانی هم نداشته، یا در یک وزن دیگر به میدان رفته، شانس مدال طلا دارد.
دبیر تأکید کرد: از رسانه ها می خواهم که خودشان شرایط را مدیریت کنند و با رسانه ای کردن صحبت های غیر کارشناسی باعث این نشوند که فشار و بار اضافی بر دوش ملی پوشان المپیکی ایجاد شود.
رئیس فدراسیون کشتی در مورد اسکان کشتی گیران در خارج از دهکده المپیک گفت: این موضوع را یک سال است که پیگیری می کنیم و تمامی جوانب کار را سنجیده ایم و برای انجام آن هم دلیل داریم. شرایط دهکده المپیک به گونه ای است که تمرکز کشتی گیران را به هم می ریزد و غذاهایی که آنجا سرو می شود آن چیزی نیست که بتواند نیازهای آن ها را برآورده کند.
وی ادامه داد: تمام سعی خود را در همه زمینه ها کرده ایم که تیم های کشتی در بهترین شرایط خود در المپیک حضور داشته باشند و این را بعنوان یک مسئول وظیفه خود  می دانم.
دبیر در مورد نتایج المپیک گفت: ما تمام تلاش خود را کرده ایم و مطمئن باشید که به هیچ عنوان کم نمی گذاریم و بهترین خود خواهیم بود، اما دنیا هم بیکار ننشسته است و اکثر کسانی که پا به المپیک می گذارند برای کسب مدال می آیند و رقابت خیلی حساس و نزدیک است و ثانیه ها نتیجه را مشخص می کند.
رئیس فدراسیون کشتی با اشاره به شرایط کشتی گیران آزاد و فرنگی کار در 11 وزن، گفت: در کشتی فرنگی محسن نژاد تابحال مدال کسب نکرده، اسماعیلی نیز برای اولین بار است که به تیم بزرگسالان آمده، کاویانی نژاد در یک وزن بالاتر و پس از چند سال در ترکیب تیم ملی قرار گرفته و وی نیز سابقه کسب مدال ندارد. در وزن 87 کیلوگرم نیز علیرضا مهمدی به یک وزن بالاتر آمده و مدالش را در 82 گرفته است. محمدهادی ساروی در وزن 97 کیلوگرم نیز حریفان کوبایی و ارمنستانی را دارد که پیش از این مقابل آن ها نتیجه نگرفته و امین میرزازاده نیز در  130 کیلوگرم لوپز کوبایی که چندین مدال طلای المپیک دارد را پیش رو دارد.
وی با تأکید بر اینکه به تمامی اوزان و کشتی گیرانمان امید داریم، در مورد کشتی آزاد تصریح کرد: در 57 کیلوگرم چندین کشتی گیر را در چند سال گذشته محک زدیم و سعی کردیم که شرایط این وزن را تقویت کنیم اما در حال حاضر، در این وزن کشتی گیر سطح اول نداریم. در وزن 65 کیلوگرم رحمان عموزاد سال گذشته پنجم شد و 2 باخت داشت. در وزن 74 نیز یونس امامی سال گذشته صاحب مدال نشد و حریفان خیلی خوبی از جمله دایک آمریکایی را پیش رو دارد. در وزن 97 کیلوگرم نیز آذرپیرا سهمیه را کسب کرده، اما سال گذشته در 92 کیلوگرم بوده و او نیز صاحب مدالی نشده است. در وزن 125 کیلوگرم امیرحسین زارع کار سختی را دارد و چند سال پیش دیدید که کشتی که پیش بود را واگذار کرد.
دبیر با خوشحالی از بازگشت حسن یزدانی به میادین و حضورش در اردوهای تیم ملی گفت: حضور یزدانی در اردوها نه تنها برای تیم آزاد، بلکه برای تیم فرنگی نیز باعث افزایش روحیه و انگیزه شده است. وی یک سال سخت را به دلیل مصدومیت از ناحیه کتف پشت سر گذاشته و نباید فشار را بر روی وی بگذاریم و این را هم در نظر بگیریم که حریف آمریکایی او در یک ساعت 2 کشتی سخت را از تیلور برده است.
رئیس فدراسیون کشتی، گفت: شرایط را واقع بینانه تشریح کردم، اما این بدان معنا نیست که ما به کشتی گیران و تیم خود امید نداریم و قطعا هر کدام از نفرات ما اگر در بهترین شرایط باشند، می توانند افتخارآفرین باشند.
وی تصریح کرد: طلایی های المپیک ما در کشتی را نگاه کنید، هر کدام برای خود یک نابغه بوده اند، کشتی گیری در المپیک می تواند به موفقیت برسد که شش دانگ باشد. سه نسل طلایی در کشتی آزاد آمده اند که یک نسل آن مربوط به کشتی گیران دهه 50 تا 60 میلادی، یک نسل آن دهه 70 شمسی و یک نسل هم نسل کنونی است. شما به ترکیب تیم های ما در المپیک های 96 و 2000 نگاه کنید، همه از بهترین ها و مدال داران بودند اما تنها یک مدال طلا کسب کردیم. در سال 2011 مهدی تقوی و رضا یزدانی طلا گرفتند اما در سال بعد و المپیک در عین شایستگی دستشان از مدال کوتاه ماند. گرفتن مدال طلای المپیک واقعا سخت است و نباید انتظارات را بالا ببریم.
دبیر در مورد جوایز وعده داده شده و پاداش هایی که تاکنون به کشتی گیران اهداء شده گفت: مگر ما چند حسن یزدانی، امیرحسین زارع یا امین میرزازاده داریم، معتقدم باید بتوانیم از همه نظر آن ها را تأمین کنیم و هرچه برایشان کنیم کم کرده ایم. اما هر کجا توانسته ایم از آورده های کشتی به آن ها کمک کرده ایم.  
وی در مورد اینکه در کار فنی دخالت دارد یا خیر گفت: بعنوان مسئول فدراسیون، همانطور که در بحث اجرایی و مالی ورود می کنم، باید حواسم به بحث فنی هم باشد. دخالتی ندارم اما اگر من را بعنوان کسی که سال ها کشتی گرفته کمی در کار فنی قبول دارید، باید بگویم بر حسب وظیفه جایی که احساس می کنم کار ایراد دارد، ورود می کنم.
رئیس فدراسیون کشتی در پایان خاطرنشان کرد: رسانه ها تلاش خود را کنند تا در مدت کوتاه باقی مانده تا المپیک شرایطی را ایجاد کنند که توقعات واقع بینانه باشد و فشار را از روی ورزشکاران المپیکی بردارند.

©2011 . All Rights Reserved