گفتگو
شماره : 73069
۱۰:۲۰ ۱۴۰۳/۳/۷
حسن طهماسبی: استعدادهای خوبی در کشور داریم که نیازمند نگاه ویژه به آن ها است

95 درصد خروجی اردوهای بسترسازی در قهرمانی کشور صاحب عنوان شدند

سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نونهالان گفت: استعدادهای خوبی در کشور داریم که نیازمند نگاه ویژه به آن ها است.
حسن طهماسبی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نونهالان در گفت و گو با روابط عمومی فدراسیون کشتی با بیان این مطلب افزود: خوشبختانه در چند سال گذشته اردوهای بسترسازی به صورت مستمر از سوی فدراسیون کشتی برگزار شده و نزدیک به 95 درصد از نفرات حاضر در این اردوها توانسته اند در رقابت های کشوری صاحب مدال شوند و به عضویت تیم ملی درآیند.
طهماسبی به بیان اینکه استعدادهای خوبی در کشتی کشور داریم گفت: استعدادها در کشتی محدود به استان مازندران نمی شود، اگر نگاه ها به کشتی مانند این استان باشد و ما مربیان خوب و سالن های مجهز کشتی در سراسر کشور داشته باشیم قطعا شاهد نفرات مطرحی خواهیم بود.
وی ادامه داد: به طور مثال در حال حاضر یکی از کشتی گیران تیم ملی اهل استان یزد است، این کشتی گیر در اردوهای بسترسازی رشد پیدا کرده و توانسته در مسابقات کشوری صاحب مدال شود. یا کشتی گیر دیگری اهل الیگودرز لرستان نیز وقتی به اردوهای ما آمد از نظر فنی خوب نبود اما پس از چندین مرحله اردو، توانست به عضویت تیم ملی درآید.
سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نونهالان اظهار داشت: در حال حاضر از 10 نفر تیم ملی نونهالان، 3 کشتی گیر از مازندران، 2 کشتی گیر از تهران، 2 کشتی گیر از خراسان، 1 کشتی گیر از گلستان، 1 کشتی گیر از لرستان و 1 کشتی گیر از یزد هستند که نشان می دهد اگر توجه خوبی به استعدادها شود، می توانند خود را در سطح ملی مطرح کنند.
وی افزود: فدراسیون کشتی تا جایی که توان دارد از رده ی پایه حمایت می کند اما اگر قرار باشد کشتی در کشور رشد کند همه باید پای کار بیایند، سالن تمرینی مناسب و مربی خوب یکی از نیازهای مهم در امر پرورش استعدادها است.
طهماسبی در مورد برنامه های تیم ملی کشتی آزاد نونهالان گفت: نگاه ما در این رده ابتدا نگاه سازندگی و تربیت یک نسل خوب برای آینده است. ما در ابتدای اردوها وزن کشتی گیران را کنترل نمی کردیم تا به آن ها به جهت وزن کم کردن استرس وارد نکنیم. یکی از چیزهایی که برای رده پایه بسیار خطرناک است وزن کم کردن است که اگر ما متوجه آن بشویم قطعا با هماهنگی فدراسیون کشتی با مربیان خاطی برخورد خواهیم کرد.
وی ادامه داد: کشتی گیری که فنی باشد در مبارزات نیز موفق است و نیاز به وزن کم کردن ندارد. معتقدم آینده کشتی گیرانی که وزن کم می کنند و به دنبال کسب قهرمانی در نونهالان با این روش هستند، در رده های بالاتر به مشکل می خورند و بارها شاهد این بوده ایم که کشتی گیران حتی به رده جوانان هم نمی رسند.
سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نونهالان در مورد برنامه های فنی این تیم گفت: تمرکز ما در اردوهای تیم ملی و اردوهای بسترسازی آموزش صحیح و اصولی فنون به ویژه زیرگیری است. کشتی گیری که زیرگیر باشد می تواند به امتیاز برسد. البته در کنار این موضوع دفاع زیرگیری، سر و گردن گیری، خاک و دفاع خاک و سایر مهارت ها نیز به آن ها آموزش داده می شود.
طهماسبی در پایان با قدردانی از نگاه ویژه فدراسیون به رده ی سنی پایه گفت: اینکه اردوی آماده سازی کشتی گیران نونهالان همزمان با اردوی تیم بزرگسالان در کمپ تیم های ملی کشتی برگزار می شود و این کشتی گیران از همان خوابگاه، سالن و سالن غذاخوری که در اختیار قهرمانان بزرگسال است، استفاده می کنند بسیار به آن ها انگیزه می دهد و در واقع شخصیت قهرمانی آن ها را می سازد.

©2011 . All Rights Reserved