اخبار
شماره : 37598
۱۲:۲۸ ۱۳۹۳/۲/۳۱
یادی از پهلوان علی رضا سلیمانی/

مردی که هیچ گاه لبخند از لبانش رخت بر نبست

پهلوان باشی، خیلی زود به دیار حق شتافت

علیرضا سلیمانی تنها کشتی‌گیر ایرانی بود که قهرمانی جهان در دستهٔ فوق سنگین را به دست آورد و هیچ گاه لبخند حتی در سخت ترین شرایط هم از لبانش رخت بر نبست.
 
به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، قهرمان سنگین وزن کشتی جهان بهمن ماه سال 1335 در تهران به دنیا آمد. علاقه فراوان به کشتی باعث شد تا در سنین پائین به باشگاه هژبر واقع در خیابان قزوین برود و زیر نظر محمد علی حسامی به تمرین بپردازد. پس از دو سال روانه باشگاه پولاد شد و زیر نظر حسین مهر آموز تمرینات خود راپی گرفت تا اینکه در سال 1355 در حالیکه تنها 20 سال سن داشت به همراه تیم ملی در بازیهای المپیک 1976 مونترال علیرضا سلیمانی (کشتی آزاد) حضور پیدا کرد.


در این بازی ها، سلیمانی در وزن 90 کیلوگرم حضور داشت و به علت تجربه کم توفیقی به دست نیاورد. سال بعد در مسابقات جهانی لوزان موفق شد در وزن 100 کیلو گرم به مقام چهارم جهان دست یابد. در مسابقات جهانی 1985 بوداپست واقعه تلخی برای سلیمانی اتفاق افتاد. ماجرا از این قرار بود که داوران برای آنکه کشور میزبان صاحب مدال شود، سلیمانی را در برابر ژوزف بالا عمدا سه اخطاره و بازنده کردند. در حالیکه سلیمانی از کشتی گیر سنگین وزن مجاری جلو بود. این موضوع باعث اعتراض وعصبانیت سلیمانی شد و زمانی که قرار بود برای کسب عنوان پنجم با آندریاس شرودر آلمانی کشتی بگیرد، پیش از شروع مسابقه دست داور را بالا برد و این موضوع منجر به محرومیت کشتی گیر ایرانی شد و نامش در رده بندی هم قرار نگرفت.

پس از سالها عضویت در تیم ملی و شرکت در مسابقات مختلف، سلیمانی در مسابقات جهانی 1989 مارتینی سوئیس موفق شد با غلبه بر تاسکین از ترکیه، شرودر از آلمان و بروس بامگاتنر از ایالات متحده به مقام قهرمانی جهان و مدال طلا دست یابد. در مسابقات جهانی 1991 وارنا، در حالیکه برمحمود دمیرترک وبروس با مگارتنرچیره شده بود، به مقام چهارم جهان رسید ونتوانست مدالی کسب نماید. برای آخرین با سلیمانی در المپیک 1992 بارسلونا دو بنده تیم ملی را بر تن کرد و در 130 کیلو گرم کشتی گرفت وبه مقام ششم المپیک رسید.

وی تنها کشتی‌گیر ایرانی بود که قهرمانی جهان در دستهٔ فوق سنگین را به دست آورد و اولین قهرمان جهان کشتی ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ است که با قهرمانی او در سال ۱۹۸۹ در مارتینی سوئیس به دست آمد.


علاوه بر مدال طلای جهانی، علیرضا سلیمانی برنده مدال طلای بازیهای آسیایی 1986 سئول شد و پنج بار هم عنوان قهرمانی آسیا را به دست آورد. سلیمانی شش بار هم عنوان پهلوان ایران را کسب کرد تا در این زمینه هم رکورددار ایران باشد. وی پهلوان باشی ایران هم بود.

©2011 . All Rights Reserved