گفتگو
شماره : 25996
۱۰:۱۸ ۱۳۹۰/۴/۲۲
منصور بزرگر:کشتی ما چیزی از روسها کم ندارد

استانداردهای آموزش پایه در کشتی ایران باید تغییر کند

به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، منصور برزگر مدیر سابق تیم ملی کشتی آزاد با شرکت در نشست هم اندیشی مدرسان انستیتو بین المللی کشتی، ضمن ابراز خرسندی از این حرکت تازه، گفت: ما اگر در آموزش به مانند روس ها با برنامه کار کنیم، می توانیم در تمامی میادین مهم بین المللی از جمله المپیک ها نتایج درخشانی بگیریم.

وی افزود: ما در ساختار کشتی کشورمان یک برنامه آموزش مدون و حساب شده نداشته ایم و همواره از این بابت نیز ضربه خورده ایم، درصورتی که روس ها بر خلاف ما دارای یک تشکیلات آموزشی کلاسه شده و استاندارد هستند و به همین خاطر هم برای هر مسابقه ایی از جمله المپیک ها برنامه های خاص دارند و موفق هم می شوند.


سرمربی سابق تیم ملی کشتی آزاد گفت: آموزش تا اینجای کار در کشتی ما مدون و برنامه ریزی شده نبوده، اما اگر انستیتو بین المللی کشتی ایران خوب حمایت شود و بتواند تمام سرمایه های فنی و علمی موجود در این ورزش را دور هم جمع کند، می تواند ساختار را تغییر داده، پایه گذار تحول در این امر مهم باشد که اگر این اتفاق بیافتد، می توان به آینده کشتی در میادین داخلی و خارجی امیدوار شد.


وی تصریح کرد: به اعتقاد من، کشتی ما از روس ها عقب نیست، برنامه ریزی و سرمایه گذاری ما با آنها اختلاف فاحش دارد و همین امر هم باعث می شود که ما نتوانیم در شرایط حساس نتیجه لازم را بگیریم و بالاتر از آنها بایستیم.


برزگر گفت: یوری شاهمرادف مربی صاحب نام روس ها بارها در همین تهران اعتراف کرده است  که ما 20 سال کار کردیم تا زیرگیری های شما را یاد گرفتیم، اما الان وضعیت کشتی ما طوری شده است که حتی برترین های ما در کشتی آزاد از گرفتن یک زیر اصیل ایرانی عاجز هستند، به نظر شما چه اتفاقی افتاده است؟ مگر غیر از این است که در آموزش مشکل داریم؟
 
وی تاکید کرد: اما اکنون باعث خوشحالی است که انستیتو کشتی با وجود جواد رفوگر و همکاران وی به این موضوع مهم پی برده در فکر دور هم جمع کردن اهالی فن و تحصیل کرده های کشتی هستند که اگر جلسات مشترک هم اندیشی مردان فنی و علمی پا بگیرد، حرکت برای پایان دادن به بی برنامگی در آموزش و آغاز تحول اساسی در کشتی آغاز شده است.


برزگر ادامه داد: انستیتو کشتی باید برای تربیت مدرس و پس از آن مربی یک چارچوب تعریف شده داشته باشد، یعنی شرایطی ایجاد کند که فنون درست و صحیح آموزش داده شوند، مربیان مجبور به یادگیری دروس عمومی مانند، فیزیولوژی، تغذیه ، روانشناسی، آسیب شناسی و حتی مقررات داوری بشوند تا در کنار مسائل فنی بر سایر امور مرتبط با کشتی علمی و به روز نیز آشنا شوند.


قهرمان سال 1973 جهان اظهار داشت: آنهایی که دستی بر آتش امور داوری دارند، خوب می دانند که کشتی ما به خاطر عدم آگاهی به مقررات و درنهایت ترجمه غلط آن بسیار متضرر شده است، درحالی که سایر کشورهای صاحب کشتی با آگاهی دقیق از مقررات به مدال های ارزشمندی دست یافته اند، به همین خاطر به اعتقاد من باید داوری و آشنایی به مقررات درست و صحیح و همچنین مطالب دقیق ترجمه شده در این خصوص، مورد توجه انستیتو و در کنار آن کادرهای فنی تیم های ملی قرار گیرد.


برزگر ادامه داد: درکشور ما ورزشکارانمان المپیک و شرایط شرکت در آن را نمی شناسند و در کنار این مهم تفکر دست اندرکاران ورزش ما نیز المپیکی نیست، اما سایر کشورهای صاحب ورزش مانند، روسیه ، امریکا، ژاپن، چین دارای برنامه های المپیکی هستند و نتیجه اش را هم می گیرند.


وی خطاب به مدرسان حاضر در نشست هم اندیشی گفت: شما آینده کشتی هستید که خوشبختانه در کنار سوابق قهرمانی تحصیلات عالیه هم دارید و من امیدوارم با ادامه حضور در چنین نشست ها، زمینه تغییر ساختار آموزشی و بازگشت کشتی به مسیر رشد و پیشرفت را فراهم کنید.


دارنده مدال نقره المپیک 1976 مونترال کانادا ضمن ابراز خرسندی از تشکیل چنین نشستی، از دیگر اهالی فن و صاحب نظران درخواست کرد باشرکت در این نشست ها، انستیتو کشتی را در تغییر ساختار و مجهز کردن مربیان کشتی به عنوان مهمترین عامل رشد و تعالی کشتی کمک کنند.

 
نخستین روز نشست هم اندیشی مدرسان انستیتو بین المللی کشتی با وجود غیبت تنی چند از افراد دعوت شده از دوشنبه در آکادمی ملی المپیک آغاز شده و تا عصر امروز چهارشنبه ادامه دارد.

©2011 . All Rights Reserved